EVALUAREA RISCURILOR DE ACCIDENTARE ŞI ÎMBOLNĂVIRE PROFESIONALǍ OPERATOR PENTRU ECHIPAMENTUL DE SAPAT TUNELURI



EVALUAREA RISCURILOR DE ACCIDENTARE ŞI

ÎMBOLNĂVIRE  PROFESIONALǍ

LOCUL DE MUNCĂ:

 

OPERATOR 

PENTRU ECHIPAMENTUL DE SAPAT TUNELURI 

(TBM -Tunnel Boring Machine)























PROCESUL DE MUNCA

Operatorul echipamentului de sapat tuneluri (TBM) este responsabil de functionarea, manevrarea, exploatarea, si mentinerea in cea mai buna stare de functionare a utilajului. El face manervrele necesare pentru functionarea frezei, a snecului, mentinerea traictoriei prin introducerea, urmarirea si mentinerea coordonatelor de deplasare a utilajului. Comanda functionarea sistemului de benzi transportoare care evacueaza pamantul forat. 

Activitatea se desfasoara non-stop in ture de 8h/schimb.

 

ELEMENTELE COMPONENTE ALE SISTEMULUI DE MUNCA EVALUAT

A. MIJLOACE DE PRODUCTIE 

  • tunelul de metrou in constructie

  • mijloace de transport si utilajele de la locul de munca si de pe traseul de deplasare

  • cabina de comanda

  • computer de bord

  • freza

 

  • cilindri hidraulici de propulsie

  • melc evacuare material frezat

  • banda transportoare material frezat

  • piese de schimb

  • furtune hidraulice sertizate, cuplaje, cabluri etc.

  • materiale si ustensile pentru curatat utilajul si piesele anexe 

  • trusa de scule 

  • diverse prese si dispozitive de desfacere si desurubare manuale, hidraulice si electrice 

  • manometre pentru verificarea presiunii

  • regulatoare de presiune

  • regulatoare de nivel

  • aditivi, substante emulsionante

  • lubrifianti (ulei motor, ulei transmisie, ulei hidraulic, unsori)

  • stingatoare PSI

  • trusa de prim-ajutor 

B. SARCINA DE MUNCA

La inceputul programului:

  • sosirea la serviciu si echiparea cu echipamentul individual de protectie

  • deschiderea raportul de productie

  • preluarea utilajului de la schimbul precedent

  • verificarea parametrilor de functionare a frezei, cilindri propulsori, banzi transportoare

  • completeaza nivelurile deficitare

  • inainte de utilizare indeplineste toate obligatiile de verificare a starii tehnice a utilajului, depistare si, daca este necesar, anunta seful de tura pentru remedierea si inlaturarea defectiunilor ce au aparut 

  • executa operatiunea de frezare, directionare utilaj, evacuare material frezat

  • verifica starea de uzura a cutitelor frezei, etanseitate cilindri propulsori, functionare 

benzi transportoare

  • respecta instructiunile de operare a utilajului din cartea tehnica

  • respecta indicatiile date de catre cel care dirijaza utilajul din exterior

La sfarsitul programului:

  • finalizeaza raportul de lucru

  • noteaza si raporteaza toate neregulile intampinate pe parcurs sau referitoare la starea

tehnica

Sarcini generale:

  • evidentiaza zilnic orele de functionare si anunta seful de tura pentru efectuarea reviziilor

  • executa lucrari de mentenanta

  • participa la reparatii si revizii tehnice executand lucrari de complexitate mica 

  • este obligat sa nu faca modificari la utilaj

  • respecta normele de securitate si sanatate in munca si prevenire a incendiilor

  • participa la simularea situatiilor de urgenta

  • efectueaza la timp toate analizele medicale necesare desfasurarii activitatii

 

C. MEDIUL DE MUNCA

Personalul din cadrul locului de munca Operator TBM isi desfasoara activitatea in cabina de comanda a TBM-ului, tunelul de metrou, santier de constructii, unde se constata:

  • temperaturǎ ridicata, variabilǎ, datorita functionarii utilajului si vitezei variabile de circulatie a aerului

  • contact al pielii cu suprafete metalice cu temperaturi variabile

  • gaze de ardere, noxe

  • iluminatul este artificial in general corespunzator, realizat de instalatia de iluminare a tunelului sau lanterne

  • curenti de aer proveniti de la instalatia de aerare a tunelului

  • pulberi de la agregatele frezate

  • zone cu zgomot permanent de la functionarea utilajulu, circa 90 bB(A)

  • mediu subteran 

 

Echipament de protecție: 

  • mănuşi de protecţie;

  • casca de protectie;

  • ochelari de protecţie;

  • masca de protectie respiratorie;

  • salopeta personalizata;

  • bocanci cu bombeu metallic;

  • antifoane;

  • centura de siguranta



FACTORI DE RISC IDENTIFICATI

I. FACTORI DE RISC PROPRII MIJLOACELOR DE PRODUCTIE

Factori de risc mecanic

  1. Organe de masini în miscare – prindere (a membrelor sau a vestimentatiei) in angrenajele echipamentelor sau utilajelor de lucru, lovire, strivire, taiere.

  2. Deplasari ale mijloacelor de transport in subteran (lovire, strivire de catre multicart) sau ca pieton sau pasager, pe traseul de deplasare de/ la domiciliu, in stantierele de constructii, in cadrul organizarii de santier, in timpul accesului, manevrelor sau in cazul intrarii in unghiul mort al multicartului. 

  3. Autodeclansari ale miscarilor functionale ale fluidelor – jet de fluid tehnic la fisurarea accidentala a unor circuite cu fluide (furtune de presiune ale utilajelor sau instalatiilor din imediata apropiere) - lubrifianti, combustibili, beton – improscare in ochi.

  4. Surpari, prabusiri ale tunelului de metrou. 

  5. Spargerea retelelor de distributie si actionare hidraulica.

  6. Recipienti sub presiune – butelii hidrofor, butelii de aer, stingatoare, butelii de gaze tehnice, etc.

  7. Lovire prin căderea unor obiecte/materiale de la cota superioara a putului de metrou.

  8. Deplasari sub efectul gravitatiei – alunecare, rostogolire, rulare pe roti, rasturnare, cadere libera a boltarilor, scurgere libera, deversare, etc.

  9. Deplasari sub efectul propulsiei – proiectare de corpuri sau particule, deviere de la traiectoria normala, balans, recul, socuri excesive, jet, eruptie.

  10.  Contact direct cu suprafete sau contururi periculoase (intepatoare, taioase, abrazive). 

  11. Proiectarea de particule – jeturi de beton, scantei generate de polizoare, aparate de sudura.

  12. Vibratii excesive.

  13. Zgomot excesiv.

  14. Lovire de catre multicart.

  15. Cadere de la inaltime prin alunecare, impiedicare, dezechilibrare (sprijinirea de elemente instabile / balustrazi, schele mobile, scari nefixate, materiale stivuite; pozitie de lucru instabila; impulsul transmis de contactul cu sarcini in miscare), pasire in gol (goluri tehnologice, neasigurate, mascate de material, nesemnalizate etc.)

  16. Cadere de la acelasi nivel prin alunecare (pe suprafete ude / lustruite, innoroite, sau cu depuneri uleioase) sau prin impiedicare (de furtune, cabluri, materiale diverse dispuse la sol);

  17. Axfixiere datorita nefuctionarii instalatiei de aeraj sau unui posibil incendiu.

 

Factori de risc termic

  1. Suprafete incinse, atinse accidental, ulei hidraulic fierbinte sau lichide de racire a utilajului.

  2. Defect electric – datorat lucrului in conditii de umiditate, patrunderii umezelii in contactele tablourilor de medie tensiune. Temperatura ridicata a unor suprafete incinse, atinse accidental, uleiului hidraulic fierbinte sau lichide de racire a utilajului.

  3. Defectelor electrice datorate lucrului in conditii de umiditate, patrunderii umezelii in contactele tablourilor de medie tensiune

 

Factori de risc electric

  1. Defect electric – datorat lucrului in conditii de umiditate excesiva, patrunderii umezelii in contactele cutiilor de conectare a  bobinelor de cablu.

  2. Electrocutare prin atingere directa:

  • defecte de izolatie/cabluri electrice de alimentare deteriorate.

  • defecte de protectie /nedelimitarea zonelor periculoase, lipsa ingradire, avertizare-semnalizare panouri electrice deschise, lipsa covorase electroizolante etc..

  • contactul cu alte cabluri sub tensiune existente in santier sau alte locuri de lucru.

  1. Electrocutare prin atingere indirecta:

  • contactul cu circuite electrice neprotejate. 

  • defectiuni sau lipsa izolatiei fata de pamant.

  • lipsa unor circuite de protectie.

  • lucrul in incinte cu umiditate si scurgeri de apa.

  • aparitia tensiunii de pas.

  • incarcari electrostatice.

 

Factori de risc chimic

  1. Contact cu substante toxice - lucrul cu substante toxice: uleiuri si substante de gresare etc.

  2. Contact cu aditivi de etansare, spumare, coeziune, substante emulsionante.

 

II. FACTORI DE RISC PROPRII MEDIULUI DE MUNCA 

Factori de risc fizic

  1. Temperatura aerului ridicata  datorata functionarii utilajelor. 

  2. Curenti de aer – datorita instalatiei de aerare a tunelului.

  3. Udarea echipamentelor de lucru datorita conditiilor de lucru in mediu umed.

  4. Expunere la pulberi.

  5. Iluminat artificial.

 

Factori de risc speciali

  1. Lucrul in subteran, spatii inchise – aparitia manifestarilor claustrofobe.

 

Factori de risc chimic

  1. Gaze, aerososoli toxici proveniti de la functionarea motorelor cu ardere interna si capacitatii necorespunzatoare de aerare a tunelului. 

  2. Afectiuni dermatologice /respiratorii provocate prin expunere la lucrul in mediu subteran: umiditate excesiva, pulberi, caldura, curenti de aer, substante emulsionante, aditivi.

  3. Suprafete alunecoase (innoroite, cu depuneri/ipregnari de/uleiuri, vaselina, decofrol etc.).

 

III. FACTORI DE RISC PROPRII SARCINII DE MUNCA

Operatii si proceduri gresite

  1. Nerespectarea sau necunoasterea procedurilor de lucru – interpretarea gresita a indicatiilor aparute pe monitor, nealarmarea personalului in cazul aparitiei situatiilor de urgenta.

  2. Neetalonarea la timp a senzorilor de monitorizare a aerului, presiunii, debitului, nivelului.

  3. Comunicari tardive catre directia santierului a diferitelor defectiuni,blocaje, neconcordante aparute in functionarea instalatiei.

 

Continut necorespunzator

  1.  Neprecizarea in sarcina de munca a sarcinilor suplimentare si a interdictiilor (ex.: neprecizarea competentelor de reparatii in cazul unor defectiuni, efectuarea unor operatiuni de taiere, sudura pentru care operatorul nu este autorizat, etc.).

  2.  Neinstruirea personalului cu procedura de actionare in caz de urgenta.

  3.  Neefectuarea testarii medicale periodice si lipsa avizului medical – Apt pentru lucrul in subteran.

 

Suprasolicitare fizica

  1. Efort dinamic (in cazul operatiunilor de mentenanta sau in timpul operatiunilor de service). 

  2. Efort static in cabina de comanda.

  3. Suprasolicitarea aparatului vizual – in timpul urmaririi panoului sinoptic si al monitorului.

 

Suprasolicitare psihica

  1. Solicitare permanenta a atentiei in timpul lucrului si functionarii utilajului.

  2. Stres (cauzat de praf, zgomot, vibratii, lucrul in subteran etc.). 

 

IV. Factori de risc proprii executantului

Actiuni gresite

  1. Executarea defectoasa de operatii.

  2. Efectuarea de manevre atipice, neprevazute in procedura de lucru. 

  3. Parasirea locului de munca. 

  4. Prezentarea la locul de munca sub influenta alcoolului, medicamentelor, drogurilor sau intr-un stadiu avansat de boala, oboseala sau stres.

  5. Neoprirea utilajului la observarea unor defectiuni la sistemul de comanda, crapaturi, defecte, vibratii, zgomot, buloane de siguranta lipsa, uzura cutitelor, scurgeri, pierderi de lichide etc.

  6. Nerespectarea normelor de siguranta la efectuarea operatiunilor de service sau/si in exploatare.

  7. Indepartarea, modificarea, defectarea si/ sau neverificarea dispozitivelor de siguranta (semne de avertizare si placute de informare, grilaje, capote etc.).

  8. Accidentarea la urcarea sau coborarea pe portalul beck-up:

  • Urcarea sau coborarea pe beck-up cu scule in mana.

  • Urcarea sau coborarea prin alte locuri decat cele prevazute.

  1. Stationarea in interiorul scutului in timpul functionarii.

  2. Utilizarea apei pentru curatarea dispozitivelor cu actionare electrica.

  3. Fumatul sau utilizarea flacarii in prezenta substantelor inflamabile.

  4. Pastrarea in cabina a lichidelor inflamabile – motorina, benzina – pericol de incendiu.

  5. Utilizarea incorecta sau incompleta a EIP sau a altor mijloace de protectie.

  6. Deplasari in alte zone periculoase fara luarea masurilor asiguratorii si nelimitarea timpului de stationare in aceste zone (ex.: zone cu pericol de cadere de la inaltime, circulatia pe componente cu pericol de alunecare, cu pericol de cadere de obiecte de la inaltime, in vecinatatea liniilor de injectie a betonului, pe calea de rulare a back-up-ului, saniei port boltari, raza de actiune a erectorului sau podului rulant, in zona de circulatie sau manevra a multicartului, intre utilaje in functiune, in zona de actiune a retelelor sau transformatoarelor electrice, in orice zone periculoase in santierul de de la suprafata, in statia de betoane, atelier mecanic, organizarea de santier etc). 

  7. Cadere la acelasi nivel (impiedicare, alunecare, cabluri, furtune sau de armatura, dezechilibrare la deplasarea pedestra.

 

Comunicari accidentogene 

  1. Comunicari accidentogene in timpul operarii utilajului. Dificultati de intelegere a limbii de comunicare.

 

Omisiuni

  1. Neasigurarea comenzilor impotriva folosirii neautorizate.

  2. Neverificarea periodica a prezentei instinctoarelor si a termenelor de valabilitate.

  3. Omiterea folosirii dispozitivelor de protectie sau EIP.












STABILIREA NIVELULUI DE RISC GLOBAL

 

Clasificarea consecintelor functie de gravitate:

  • clasa 1: consecinţe neglijabile (incapacitate de muncă mai mică de 3 zile);

  • clasa 2: consecinţe mici (incapacitate cuprinsă între 3 – 45 zile, care necesită   tratament medical);

  • clasa 3: consecinţe medii (incapacitate 45 – 180 zile, tratament medical şi spitalizare);

  • clasa 4: consecinţe mari (invaliditate gradul III):

  • clasa 5: consecinţe grave (invaliditate gradul II);

  • clasa 6: consecinţe foarte grave (invaliditate gradul I);

  • clasa 7: consecinţe maxime (deces).

 

Clasificarea probabilitatilor:

  • clasa 1: extrem de rare: P > 10 ani;

  • clasa 2: foarte rare: 5 ani < P < 10 ani;

  • clasa 3: rare: 2 ani < P < 5 ani;

  • clasa 4: puţin frecvente: 1 an < P < 2 ani;

  • clasa 5: frecvente: 1 luna < P < 1 an;

  • clasa 6: foarte frecvente: P < 1 luna.









Nivelul de risc 1 – cuplurile g-p: (1,1) (1,2) (1,3) (1,4) (1,5) (1,6) (2,1);

Nivelul de risc 2 – cuplurile g-p: (2,2) (2,3) (2,4) (3,1) (3,2) (4,1);

Nivelul de risc 3 – cuplurile g-p: (2,5) (2,6) (3,3) (3,4) (4,2) (5,1) (6,1) (7,1);

Nivelul de risc 4 – cuplurile g-p: (3,5) (3,6) (4,3) (4,4) (5,2) (5,3) (6,2) (7,2);

Nivelul de risc 5 – cuplurile g-p: (4,5) (4,6) (5,4) (5,5) (6,3) (7,3);

Nivelul de risc 6 – cuplurile g-p: (5,6) (6,4) (6,5) (7,4);

Nivelul de risc 7 – cuplurile g-p: (6,6) (7,5) (7,6).












GRILA DE EVALUARE A RISCURILOR

COMBINAŢIE ÎNTRE GRAVITATEA CONSECINŢELOR ŞI 

PROBABILITATEA PRODUCERII LOR

 

 

CLASE DE PROBABILITATE

   

1

2

3

4

5

6

   

EXTREM DE RAR

FOARTE RAR

RAR

PUŢIN FRECVENT

FRECVENT

FOARTE FRECVENT

CLASE DE GRAVITATE

CONSECINŢE

P > 10 ani

5 ani < P < 10 ani

2 ani < P < 5 ani

1 an < P < 2 ani

1 lună < P < 1 an

P < 1 lună


7


MAXIME


DECES


(7,1)




(7,2)


(7,3)


(7,4)


(7,5)


(7,6)


6


FOARTE GRAVE


INVALIDITATE GR. I


(6,1)




(6,2)


(6,3)


(6,4)


(6,5)


(6,6)


5


GRAVE


INVALIDITATE GR. II


(5,1)




(5,2)


(5,3)


(5,4)


(5,5)


(5,6)


4


MARI


INVALIDITATE GR. III


(4,1)




(4,2)


(4,3)


(4,4)


(4,5)


(4,6)


3


MEDII


ITM 45 – 180 ZILE


(3,1)




(3,2)


(3,3)


(3,4)


(3,5)


(3,6)


2


MICI


ITM 3 – 45

ZILE


(2,1)




(2,2)


(2,3)


(2,4)


(2,5)


(2,6)


1


NEGLIJABILE


(1,1)




(1,2)


(1,3)


(1,4)


(1,5)


(1,6)




UNITATEA: 

FIŞA DE EVALUARE A POSTULUI DE LUCRU



NUMĂR PERSOANE EXPUSE:  

SECŢIA: 

DURATA EXPUNERII:  8 h/zi

POSTUL DE LUCRU: OPERATOR TBM

ECHIPA DE EVALUARE: 

COMPONENTA SISTEMULUI DE MUNCĂ

FACTORI DE RISC IDENTIFICAŢI

FORMA CONCRETĂ DE MANIFESTARE A FACTORILOR DE RISC 

(descriere, parametri)

CONSE-CINŢA MAXIMĂ PREVI-

ZIBILĂ

CLASA DE GRAVI-TATE

CLASA DE PROBA-BILITATE

NIVEL DE RISC

0

1

2

3

4

5

6

MIJLOACE DE PRODUCTIE

FACTORI DE RISC FIZIC

F1-accidentare prin prindere/antrenare de organe de masini în miscare – prindere (a membrelor sau a vestimentatiei) in angrenajele echipamentelor sau  utilajelor de lucru, lovire, strivire, taiere.

DECES

7

2

4

F2-accidentare prin lovire de mijloace de transport in subteran (lovire, strivire de catre  multicart) sau ca pieton sau pasager, pe traseul de deplasare de/ la domiciliu, in stantierele de constructii, in cadrul organizarii de santier, in timpul accesului, manevrelor sau in cazul intrarii in unghiul mort al multicartului

DECES

7

2

4

F3-accidentare prin autodeclansari ale miscarilor functionale ale fluidelor – jet de fluid tehnic la fisurarea accidentala a unor circuite cu fluide (furtune de presiune ale utilajelor sau instalatiilor din imediata apropiere) - lubrifianti, combustibili, beton – improscare in ochi

INV. GR. I

6

1

3

F4-accidentare prin surpari, prabusiri ale tunelului de metrou

DECES

7

2

4

F5-accidentare prin spargerea retelelor de distributie si actionare hidraulica

INV. GR. II

5

1

3

F6-accidentare prin defectarea recipientilor sub presiune – butelii hidrofor, butelii de aer, stingatoare, butelii de gaze tehnice, etc.

DECES

7

1

3

F7-accidentare prin cadere libera a unor obiecte/materiale de la cota superioara a putului de metrou

INV. GR. I

6

1

3

F8-accidentare prin deplasari sub efectul gravitatiei – alunecare, rostogolire, cadere libera a boltarilor, scurgere libera, deversare, etc

DECES

7

1

3

F9-afectiuni ca urmare a unor deplasari sub efectul propulsiei – proiectare de corpuri sau particule, deviere de la traiectoria normala, balans, recul, socuri excesive, jet, eruptie.

INV. GR. II

5

1

3

F10-accidentare prin contact direct cu suprafete sau contururi periculoase (intepatoare, taioase, abrazive)

ITM 3-45 zile

2

3

2

F11-accidentare prin proiectarea de particule – jeturi de beton, scantei generate de polizoare, aparate de sudura

ITM 3-45 zile

2

3

2

F12-accidentare prin vibratii resimtite la nivelul bratelor la operatiile in care sunt folosite echipamente tehnice cu actionare electrica pentru debitare, gaurire, polizare etc

INV. GR. III

4

1

2

F13-afectiuni ca urmare a zgomotului produs de echipamentul de munca

INV. GR. III

4

2

3

F14-accidentare prin lovire de catre multicart

DECES

7

1

3

F15-accidentare ca urmare a caderii de la inaltime prin alunecare, impiedicare, dezechilibrare (sprijinirea de elemente instabile / balustrazi, schele mobile, scari nefixate, materiale stivuite; pozitie de lucru instabila; impulsul transmis de contactul cu sarcini in miscare), pasire in gol (goluri tehnologice, neasigurate, mascate de material, nesemnalizate etc.)

ITM 45-180 zile

3

4

3

F16-accidentare prin cadere la nivel prin alunecare (pe suprafete ude / lustruite, innoroite, sau cu depuneri uleioase) sau prin impiedicare (de furtune, cabluri, materiale diverse dispuse la sol)

ITM 3-45 zile

2

3

2

F17-axfixiere datorita nefuctionarii instalatiei de aeraj sau unui posibil incendiu

DECES

7

1

3

FACTORI DE RISC TERMIC

F18-arsuri prin contactul unor suprafete incinse, atinse accidental, uleiului hidraulic fierbinte sau lichide de racire a utilajului

ITM 3-45 zile

2

3

2

F19-afectiuni prin contactul suprafetelor metalice reci atinse la lucrul in anumite zone ale instalatiei (scule, dispozitive)/, afectiuni ale epidermei

ITM 3-45 zile

2

3

2

F20-arsuri ca urmare a defectelor electrice datorate lucrului in conditii de umiditate, patrunderii umezelii in contactele tablourilor de medie tensiune

INV. GR. III

4

2

3

FACTORI DE RISC ELECTRIC

F21-electrocutare datorata lucrului in conditii de umiditate excesiva, patrunderii umezelii in contactele cutiilor de conectare a  bobinelor de cablu.

DECES

7

1

3

F22-electrocutare prin atingere directa:

- defecte de izolatie/cabluri electrice de alimentare deteriorate.

-  defecte de protectie /nedelimitarea zonelor periculoase, lipsa ingradire, avertizare-semnalizare panouri electrice deschise, lipsa covorase electroizolante etc..

- contactul cu alte cabluri sub tensiune existente in santier sau alte locuri de lucru

DECES

7

1

3

F23-electrocutare prin atingere indirecta:

- contactul cu circuite electrice neprotejate. 

- defectiuni sau lipsa izolatiei fata de pamant.

- lipsa unor circuite de protectie.

- lucrul in incinte cu umiditate si scurgeri de apa.

- aparitia tensiunii de pas.

- incarcari electrostatice

DECES

7

2

4

FACTORI DE RISC CHIMIC

F24-afectiuni prin contact cu substante toxice - lucrul cu substante toxice: uleiuri si substante de gresare, etc.

ITM 3-45 zile

2

3

2

F25-afectiuni prin contact cu aditivi de etansare, spumare, coeziune, substante emulsionante

ITM 3-45 zile

2

2

2

MEDIUL

DE MUNCĂ





FACTORI DE RISC FIZIC





FACTORI DE RISC SPECIAL

F26-afectiuni datorate temperaturii aerului ridicata  datorata functionarii utilajelor

ITM 3-45 zile

2

2

2

F27-afectiuni din cauza curenţilor de aer favorizati  de instalatia de aeraj

ITM 3-45 zile

2

3

2

F28-afectiuni din cauza lucrului in mediu umed

ITM 3-45 zile

2

3

2

F29-afectiuni datorate expunerii la pulberi

ITM 3-45 zile

2

2

2

F30-afectiuni oculare din cauza nivelului de iluminare artificiala scazut in zonele de lucru

ITM 3-45 zile

2

3

2

F31-afectiuni datorate lucrului in subteran, spatii inchise–aparitia manifestarilor claustrofobe

ITM 3-45 zile

2

2

2

FACTORI DE RISC CHIMIC

F32-afectiuni datorate gazelor, aerososolilor toxici proveniti de la functionarea motorelor cu ardere interna si capacitatii necorespunzatoare de aeraj

DECES

7

3

5

F33-afectiuni dermatologice /respiratorii provocate prin expunere la lucrul in mediu subteran: umiditate excesiva, pulberi, caldura, curenti de aer, substante emulsionante, aditivi

ITM 3-45 zile

2

3

2

F34-afectiuni ca urmare a contactului cu suprafete alunecoase (innoroite, cu depuneri/impregnari de uleiuri, vaselina, decofrol etc.).

ITM 3-45 zile

2

2

2

SARCINA

DE MUNCĂ

OPERATII SI PROCEDURI GRESITE

F35-accidentare prinn nerespectarea sau necunoasterea procedurilor de lucru – interpretarea gresita a indicatiilor aparute pe monitor, nealarmarea personalului in cazul aparitiei situatiilor de urgenta

DECES

7

1

3

F36-accidentare prin neetalonarea la timp a senzorilor de monitorizare a aerului, presiunii, debitului, nivelului

DECES

7

2

4

F37-accident ca urmare a unor comunicari tardive catre directia santierului a diferitelor defectiuni, blocaje, neconcordante aparute in functionarea instalatiei

DECES

7

1

3

CONTINUT NECORESPUNZATOR

F38-accidentare in urma neprecizarii in sarcina de munca a sarcinilor suplimentare si a interdictiilor (ex.: neprecizarea competentelor de reparatii in cazul unor defectiuni, efectuarea unor operatiuni de taiere, sudura pentru care operatorul nu este autorizat, etc.)

DECES

7

1

3

F39-accidentare prin neinstruirea personalului cu procedura de actionare in caz de urgenta

DECES

7

2

4

F40-accidentare din cauza lipsei supravegherii medicale periodice si lipsa avizului medical – Apt pentru lucrul in subteran.

DECES

7

1

3

SUPRASOLICITARE FIZICA

F41-afectiuni muscolo-scheletare datorate efortului dinamic sustinut (in cazul operatiunilor de mentenanta sau in timpul operatiunilor de service)

ITM 3-45 zile

2

3

2

F42-afectiuni dorso-lombare din cauza efortului static in cabina de comanda

ITM 45-180 zile

3

1

2

F43-afectiuni oculare ca urmare a Suprasolicitarii aparatului vizual – in timpul urmaririi panoului sinoptic si al monitorului

ITM 3-45 zile

2

3

2

SUPRASOLICITARE PSIHICA

F44-afectiuni din cauza solicitarii permanente a atentiei in timpul lucrului si functionarii utilajului

ITM 3-45 zile

2

3

2

F45-stres (cauzat de praf, zgomot, vibratii, lucrul in subteran etc.)

ITM 3-45 zile

2

3

2

EXECUTANT

ACŢIUNI GREŞITE

F46-accidente datorate executarii defectoase de operatii

DECES

7

2

4

F47-accidentare prin executarea de actiuni sau activitati neprevazute in sarcina de munca sau de o alta maniera decat prevederile tehnologice

DECES

7

2

4

F48-accidentare prin parasirea locului de munca

DECES

7

1

3

F49-accidentare prin prezentarea la locul de munca sub influenta alcoolului, medicamentelor, drogurilor sau intr-un stadiu avansat de boala, oboseala sau stres

DECES

7

2

4

F50-accidente ca urmare a neopririi TBM-ului la observarea unor defectiuni la sistemul de  comanda, scurgeri de ulei hidraulic, depresurizari, defecte la instalatiea electrica, zgomote anormale, vibratii, etc.

DECES

7

1

3

F51-accidentare prin nerespectarea normelor de siguranta la efectuarea operatiunilor de service sau/si in exploatare

DECES

7

2

4

F52-accidentare prin indepartarea, modificarea, defectarea si/ sau neverificarea dispozitivelor de siguranta (semne de avertizare si placute de informare, grilaje, capote etc.)

DECES

7

3

5

F53-accidentarea la urcarea sau coborarea pe portalul beck-ului:

  • Urcarea sau coborarea pe beck-up cu scule in mana.

  • Urcarea sau coborarea prin alte locuri decat  cele prevazute

ITM 45-180 zile

3

1

2

F54-accidentare prin stationarea in interiorul scutului in timpul functionarii

DECES

7

2

4

F55-accidentare prin utilizarea apei pentru curatarea dispozitivelor cu actionare electrica

DECES

7

1

3

F56-accidentare prin pastrarea in cabina a lichidelor inflamabile – motorina, benzina – pericol de incendiu

DECES

7

1

3

F57-explozie prin fumatul sau utilizarea flacarii in prezenta substantelor inflamabile

DECES

7

1

3

F58-accidentare prin utilizarea incorecta sau incompleta a EIP sau a altor mijloace de protectie

DECES

7

2

4

F59-accidente prin deplasari in alte zone periculoase fara luarea masurilor asiguratorii si nelimitarea timpului de stationare in aceste zone

DECES

7

3

5

F60-accidentare prin cadere la acelasi nivel (impiedicare, alunecare, cabluri, furtune sau de armatura, dezechilibrare la deplasarea pedestra)

ITM 3-45 zile

2

3

2

COMUNICARI ACCIDENTOGENE

F61-accidentare ca urmare a comunicarii accidentogene in timpul operarii utilajului. Defectarea statiilor de comunicare. Dificultati de intelegere a limbii de comunicare.

INV. GR. III

4

1

2

OMISIUNI

F62-accidentare din cauza neasigurarii  comenzilor impotriva folosirii neautorizate

DECES

7

1

3

F63-acidentare prin neverificarea periodica a prezentei instinctoarelor si a termenelor de valabilitate

DECES

7

1

3

F64-accidentare prin omiterea folosirii dispozitivelor de protectie sau EIP

DECES

7

1

3



Nivelul de risc global al postului de lucru este:






 

 



                           

                                   



















                  INTERPRETAREA REZULTATELOR EVALUǍRII

 

În urma analizei factorilor de risc şi evaluǎrii efectuate, nivelul de risc global (Ng) calculat conform metodei, are valoarea 3,01 (situate sub limita de acceptabilitate a metodei de 3,5).

S-au identificat un număr de 64 factori de risc, dintre care 3 au nivelul partial de risc 5 si 12 au nivelul 4 care se situează în categoria riscurilor inacceptabile şi pentru care trebuie luate măsuri de eliminare sau diminuare a efectelor lor. 

Pentru diminuarea sau eliminarea efectelor acestor factori de risc sunt necesare mǎsurile prezentate în „Fişa de mǎsuri propuse”.  

Aceştia sunt:

 

F1. Organe de masini în miscare – prindere (a membrelor sau a vestimentatiei) in angrenajele echipamentelor sau utilajelor de lucru, lovire, strivire, taiere (nivel partial de risc 4).

F2. Deplasari ale mijloacelor de transport (lovire, strivire de mijloace transport auto) ca pieton sau pasager, pe traseul de deplasare de/ la domiciliu, in stantierele de constructii, in cadrul organizarii de santier, in timpul accesului, manevrelor sau in cazul neasigurarii autovehiculelor in timpul stationarii (nivel partial de risc 4)

F4. Surpari, prabusiri ale tunelului de metrou (nivel partial de risc 4)

F23. Electrocutare prin atingere indirecta:

  • contactul cu circuite electrice neprotejate. 

  • defectiuni sau lipsa izolatiei fata de pamant.

  • lipsa unor circuite de protectie.

  • lucrul in incinte cu umiditate si scurgeri de apa.

  • aparitia tensiunii de pas.

  • incarcari electrostatice (nivel partial de risc 4)

F32. Gaze, aerososoli toxici proveniti de la functionarea motorelor cu ardere interna si capacitatii necorespunzatoare de aerare a tunelului (nivel partial de risc 5)

F36. Neetalonarea la timp a senzorilor de monitorizare a aerului, presiunii, debitului, nivelului (nivel partial de risc 4)

F39. Neinstruirea personalului cu procedura de actionare in caz de urgenta (nivel partial de risc 4)

F46. Efectuarea defectoasa de operatii (nivel partial de risc 4)

F47. Efectuarea de manevre atipice, neprevazute in procedura de lucru (nivel partial de risc 4).

F49. Prezentarea la locul de munca sub influenta alcoolului, medicamentelor, drogurilor sau intr-un stadiu avansat de oboseala sau stres (nivel partial de risc 4)

F51. Nerespectarea normelor de siguranta la efectuarea operatiunilor de service sau/si in exploatare (nivel partial de risc 4)

F52. Indepartarea, modificarea, defectarea si/ sau neverificarea dispozitivelor de siguranta (semne de avertizare si placute de informare, grilaje, capote etc.) (nivel partial de risc 5)

F54. Stationarea in interiorul scutului in timpul functionarii (nivel partial de risc 4)

F58. Utilizarea incorecta sau incompleta a EIP sau a altor mijloace de protectie (nivel partial de risc 4)

F59.Deplasari in alte zone periculoase fara luarea masurilor asiguratorii si nelimitarea timpului de stationare in aceste zone (nivel partial de risc 5)

 

Din punct de vedere al repartiţiei pe sursele generatoare, se remarcǎ ponderea majoritarǎ a factorilor de risc proprii mijloacelor de muncă cu 39.06%. Factorii de risc proprii executantului au ponderea de 29.69%, ai mediului de muncă au ponderea 14.06%, iar cei ai sarcinii de muncă 17.19%.

   

 



FIŞA DE MǍSURI PROPUSE  PENTRU POSTUL DE LUCRU:

 OPERATOR PENTRU ECHIPAMENTUL DE SAPAT TUNELURI (TBM)




Nr. crt

LOC DE MUNCǍ/

FACTOR DE RISC

NIVEL DE RISC

MĂSURI PROPUSE

(Nominalizarea măsurii)

0

1

2

3

1.

F1-accidentare prin prindere/antrenare de organe de masini în miscare – prindere a membrelor sau a vestimentatiei in angrenajele echipamentelor sau  utilajelor de lucru, lovire, strivire, taiere

4

Măsuri tehnice:

  • Dotarea organelor de masini in miscare cu dispozitive de protectie;

  • Semnalizarea zonelor de risc si supravegherea acestora. 

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea lucratorilor asupra riscurilor si procedurilor de lucru specifice.

  • Interzicerea apropierii lucratorilor in zonele cu risc ridicat de accidentare

2.

F2-accidentare prin lovire de mijloace de transport in subteran (lovire, strivire de catre  multicart) sau ca pieton sau pasager, pe traseul de deplasare de/ la domiciliu, in stantierele de constructii, in cadrul organizarii de santier, in timpul accesului, manevrelor sau in cazul intrarii in unghiul mort al multicartului

4

Măsuri tehnice:

  • Asigurarea integritatii si functionalitatii sistemelor de protectie si a dispozitivelor de semnalizarea ale utilajului.

  • Verificarea sistemului de franare

  • Verificarea sub semnatura de conducerea coordonatorului de transport a autovehiculelor si utilajelor inainte de plecarea in cursa.

Măsuri organizatorice:

  • Elaborarea de norme de securitate specifice si testarea lucratorilor.

  • Elaborarea de proceduri de lucru in exploatare si instruirea lucratorilor.

  • Dotarea masinilor cu tabel cu telefoanele echipei de service.

3.


F4-accidentare prin surpari, prabusiri ale tunelului de metrou 

4

  • Măsuri tehnice:

  • Verificarea marcilor de material folosite la fabricarea boltarilor.

  • Asigurarea conditiilor de transport si depozitare a boltarilor

  • Mentinerea nivelului apelor freatice in limitele de siguranta.

  • Manevrele de montare a boltarilor se vor face conform procedurii.

  • Verificarea procedurii de lucru pentru fabricarea boltarilor.

  • Respectarea termenelor  reviziilor tehnice periodice ale TBM-ului.

  • Măsuri organizatorice:

  • Instruirea lucratorilor privind depistarea precoce a defectiunilor de fabricatie a boltarilor.

  • Interzicerea începerii sau continuării lucrului dacă se constată lipsa, deteriorarea sau amplasarea incorectă a dispozitivelor de protecţie

4.

F23-electrocutare prin atingere indirecta:

  • contactul cu circuite electrice neprotejate. 

  • defectiuni sau lipsa izolatiei fata de pamant.

  • lipsa unor circuite de protectie.

  • lucrul in incinte cu umiditate si scurgeri de apa.

  • aparitia tensiunii de pas.

  • incarcari electrostatice

4

Măsuri tehnice:

  • Se vor respecta prevederile privind impamantarea, nulul protectie 

  • Se va face legatura la nulul de protectie pt. toate echipamentele, electrice din subteran.

  • Se va verifica la scadenta rezistenta de impamantare a prizelor de nul protectie.

Măsuri organizatorice:

  • Verificarea periodica a impamantarilor.

  • La defectiuni in instalatia electrica a utilajelor vor interveni numai lucratori autorizati in acest sens si numai dupa scoaterea de sub tensiune.

5.

F32-afectiuni datorate gazelor, aerososolilor toxici proveniti de la functionarea motorelor cu ardere interna si capacitatii necorespunzatoare de aeraj

5

Măsuri tehnice:

  • Monitorizarea continua a parametrilor atmosferei de lucru.

  • Etalonarea  metrologica a senzorilor centralei de monitorizarea a atmosferei de lucru.

  • Mentinerea in stand-by a sistemului de aeraj de rezerva.

  • Monitorizarea periodica de terta parte a atmosferei de lucru.

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea personalului privind lista principalelor masuri tehnice pentru mentinerea in limite mormale a atmosferei de lucru.

6.

F36-accidentare prin neetalonarea la timp a senzorilor de monitorizare a aerului, presiunii, debitului, nivelului

4

Măsuri tehnice:

  • Monitorizarea periodica de terta parte a atmosferei de lucru.

  • Monitorizarea continua a parametrilor atmosferei de lucru.

  • Etalonarea  metrologica a senzorilor centralei de monitorizarea a atmosferei de lucru.

  • Mentinerea in stand-by a sistemului de aeraj de rezerva.

Măsuri organizatorice:

  • Incheierea contractului cu firma specializata in monitorizarea senzorilor

  • Asigurarea unui stoc limita de senzori de monitorizare a parametrilor aerului.

7.

F39-accidentare prin neinstruirea personalului cu procedura de actionare in caz de urgenta

4

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea personalului referitor la acordarea primului ajutor si comportament in caz de urgenta.

  • Simularea situatiilor de urgenta si verificarea capacitatii de raspuns.

8.

F46-accidente datorate executarii defectoase de operatii

4

Măsuri tehnice:

  • Afisarea si refacerea placutelor indicatoare privind semnificatia comenzilor masinii.

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea si testarea prealabila a sefilor de tura privind semnificatia comenzilor masinii.

9.

F47-accidentare prin executarea de actiuni sau activitati neprevazute in sarcina de munca sau de o alta maniera decat prevederile tehnologice

4

Măsuri tehnice:

  • Mentinerea in stare “ON”  a liniilor telefonice sau video intre masina si seful de santier.

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea  si testarea periodica a sefilor de tura cu procedurile de actionare a masinii.

10.

F49-accidentare prin prezentarea la locul de munca sub influenta alcoolului, medicamentelor, drogurilor sau intr-un stadiu avansat de boala, oboseala sau stres

4

Măsuri tehnice:

  • Dotare locurilor de munca cu alcooltest 

Măsuri organizatorice:

  • Elaborarea unei proceduri privind verificarea salariatilor la intrarea in schimb  

  • Interzice prezenta la lucru a personalului aflatsub influenta alcoolului, iar la constatarea incalcarii acestei prevederi se vor aplica sanctiuni administrative.

11.

F51-accidentare prin nerespectarea normelor de siguranta la efectuarea operatiunilor de service sau/si in exploatare

4

Măsuri tehnice:

  • Operatiunile de service se vor efectua numai de catre personal autorizat si instruit corespunzator. 

Măsuri organizatorice:

  • Elaborarea de instructiuni proprii  specifice acestor activitati si testarea lucratorilor pentru verificarea cunostintelor in domeniul SSM.

  • Elaborarea de proceduri de lucru in exploatare si pentru acordarea de asistenta tehnica.

  • Instruirea lucratorilor cu procedurile de lucru si asupra riscurilor specifice si a modalitatilor de evitare a lor.

12.

F52-accidentare prin indepartarea, modificarea, defectarea si/ sau neverificarea dispozitivelor de siguranta (semne de avertizare si placute de informare, grilaje, capote etc.)

5

Măsuri tehnice:

  • Verificarea si completarea  echipamentelor necesare pentru siguranta si pentru prevenirea accidentelor.

Măsuri organizatorice:

  • Toate instructiunile de siguranta si semnele de averizare trebuie pastrate in intregime si in conditii de lizibilitate perfecta. 

  • Este interzisa indepartarea, modificarea, defectarea lor sau utilizarea utilajului fara acestea.

13.

F54-accidentare prin stationarea in interiorul scutului in timpul functionarii

4

Măsuri tehnice:

  • Toate interventiile in interiorul scutului se fac cu masina oprita.

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea lucratorilor cu procedurile de lucru si asupra riscurilor specifice si a modalitatilor de evitare a lor.

  • Interzicerea sub orice forma a interventiilor in interiorul scutului in timpul functionarii masinii.

14.

F58-accidentare prin utilizarea incorecta sau incompleta a EIP sau a altor mijloace de protectie

4

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea lucratorilor cu riscurile existente la locurile de munca si obligativitatea purtarii EIP adecvat riscurilor.

  • Acordarea EIP conform riscurilor.

  • Controlul utilizarii EIP acordat.

  • Interzicerea accesului la punctul de lucru fara echipament de protectie adecvat riscurilor.

15.

F59-accidente prin deplasari in alte zone periculoase fara luarea masurilor asiguratorii si nelimitarea timpului de stationare in aceste zone

5

Măsuri tehnice:

  • Instalarea placutelor avertizoare”Accesul interzis” sau “Interzis persoanelor neautorizate”

  • Instalarea grilajelor de protectie a zonelor instalatiilor sau locurilor periculoase,

  • Amenajarea cailor de acces pentru pietoni, respectiv a pasarelei 

Măsuri organizatorice:

  • Instruirea privind semnificatia placutelor de avertizare a pericolelor.

  • Informare si instruire asupra existentei locurilor periculoase.

  • Instruire privind riscurile de accidentare pe santierul de subteran si de suprafata.

  • Interzicerea blocarii cu materiale a cailor de acces.