INSTRUCTIUNI DE LUCRU SI DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA PROCEDEE DE REZOLVARE A INCIDENTELOR IN CAZ DE PERICOL GRAV SI IMINENT

INSTRUCTIUNI DE LUCRU SI DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA

PROCEDEE DE REZOLVARE A INCIDENTELOR IN CAZ DE PERICOL GRAV SI IMINENT 

 

In acceptiunea specialistilor, incidentul de securitate este evenimentul produs, cu evolutie necontrolata, care genereaza efecte distructive asupra starii de normalitate si necesita o actiune imediata pentru restabilirea situatiei anterioare. 

Pentru solutionarea incidentelor de securitate, angajatorul are obligatia sa elaboreze proceduri de actiune si sa instruiasca personalul cu atributii pe aceasta linie, in vederea aplicarii lor intocmai. Procedurile de lucru si actiune, cuprind tehnicile si modalitatile de executare a atributiilor profesionale de catre personalul de securitate, precum si algoritmul solutionarii unor incidente de securitate, aparute pe timpul serviciului. 

In continuare sunt prezentate cateva incidente de securitate, care pot sa apara mai frecvent pe timpul serviciului procedurile de actiune pentru solutionarea lor. 

1.In cazul unui atac armat 

Atacul armat este o actiune cu caracter violent care are drept mtivatie suprimarea vietii unei persoane, ori punerea in pericol a integritatii corporale sau a sanatatii acesteia in scop de razbunare, jaf, santaj, rapire, demonstratoe de forta, suprematie, sau chiar sabotaje. 

Actiunea armata poate fi, cu sau fara luare de ostatici, cu atac direct sau indirect ori prin intermediul dispozitivelor explozive plasate in obiectiv. 

1.1.In cazul unui atac armat cu actiune directa 

Prin atac armat direct se intelege declansarea focului de arma de catre agresor prin surprindere. De regula, in asemeanea situatie agentul de securitate procedeaza astfel: 

- Ia pozitia de culcat cu fata catre directia dinspre care se trage, pentru a nu se expune inutil, pe el si pe altii; se documenteaza, imediat asupra situatiei, in scopul obtinerii primelor date despre intentiile atacatorilor si incearca sa le satisfaca eventualele cerinte; identifica zona de actiune si limiteaza pe cat posibil, accesul atacatorilor spre alte zone dn obiectiv; daca este posibil declanseaza alarma, informeaza conducerea obiectivului si mentine legatura cu dispeceratul societatii de securitate privata, in vederea asigurarii fluxului de informatii; prin seful formatiunii de paza se initiaza un prim contact cu atacatorii si se actioneaza cu calm pentru determinarea acestora sa renunte la atac; in cazul in care accepta negocieri, se incearca rezolvarea formala a cererilor acestora, pana la sosirea fortelor de interventie care vor prelua initiativa; pana la sosirea fortelor de interventie, ceilalti agenti de securitate, impreuna cu reprezentanti ai beneficiarului, vor lua masuri de protectie si evacuare a personalului, in zonele neafectate. 

1.2.In cazul unui atac armat cu actiune indirecta 

Prin atac armat indirect se intelege amenintarea de catre un agresor ca urmeaza sa foloseasca arma de foc sau plasarea unui dipozitiv exploziv. 

In primul caz agentul de securitate procedeaza deregula astfel: 

- Intensifica observarae in sectorul de responsabilitate pentru a stabili numarul agresorilor, ostacolelor care ii favorizeaza si armamentul aflat asupra lor; 

- Intra in dialog cu ei si incearca sa le satisfaca cererile, pentru a evita ranirea unor persoane sau de a castiga timp; 

- Solicita personalului aflat in serviciu in postul de responsabilitate sa satisfaca cererile agresorilor; - Daca este posibil declnaseaza alarma, informeaza conducerea obiectivului si politia, mentine legatura cu dispeceratul societatii de securitate privata, in vederea asigurarii fluxului de informatii; - Memoreaza semnalmentele fizice exterioare ale agresorilor si le urmareste actiunile/deplasarile prin obiectiv, chiar si dupa iesirea din obiectiv; 

- Informeaza conducerea beneficiarului si a societatii de securitate despre eveniment, completeaza imediat fisa cu semnalmentele agresorilor, si intocmeste raportul de eveniment; 

- Sprijina autoritatile in definitivarea anchetei.



In cazul descoperirii unui colet suspect a fi “bomba”, ori primirea unei amenintari cu “bomba in obiectiv”, procedura este urmatoarea: 

- Se identifica coletul suspect, se marheaza locul, fara a atinge coletul si se indeparteaza orice persoana din zona; 

- Se anunta dispeceratul firmei si seful ierarhic; 

- Operatorul dispecer informeaza conducerea obiectivului si solicita aprobare pentru declansarea alarmei si evacuarea persoanelor din obiectiv, intai clientii si vizitatorii, apoi salariatii; - Se pastreaza legatura permamenta cu dispeceratul firmei de securitate, prin care se solicita (daca este cazul) interventia echipelor mobile de interventie si a fortelor specializate autorizate (echipe pirotehnice, politie, pompieri, salvare, etc.); 

- Pana la sosirea fortelor de interventie conducerea obiectivului, dispune deconectarea instalatiilor de energie electrica, de gaze si apa din zona, iar firma de securitate sprijina beneficiarul, in luarea masurilor de evacuare si protejare a bunurilor si valorilor; 

- La sosirea specialistilor din echipa de control pirotehnic, prezinta acestora locl in care se afla coletul suspect si fara a se implica in actiunea acestora, continua executarea serviciului. 

La amenintarea cu “bomba in obiectiv”, in afara programului de lucru, se informeaza, mai intai, managerul obiectivului si dispeceratul firmei de securitate, dupa care, se vor desfasura aceleasi activitati, cu sprijinul echipajelor mobile de interventie ale prestatorului. 

In cazul amenintarii prin apelare telefonica, agentul de securitate cere repetarea mesajului pe care, daca are tehnica necesara il va inregistra audio in vederea folosirii lui ca mijloc de proba sau intr-un formular. 

1.3.In cazul unui atac armat, cu luare de ostatici 

Agentul de securitate procedeaza la efectuarea acelorasi operatiuni, incercand pe cat psobil protejarea vietii si integritatii ostaticilor prin evitarea masurilor care sa provoace atacatorii la alte acte de violenta. 

Pentru rezolvarea unei astfel de stiuatii, se solicita sprijinul fortelor specializate ale Politiei sau Brigazii Antiteroriste din cadrul SRI; in momentul initierii atacului trebuie sa delcanseze cat mai repede posibil alarma. 

Ostaticilor li se recomanda sa se supuna tuturor solicitarilor atacatorilor si fara a intra in panica sau sa se manifeste violent, sa-si concentreze efortul pentru a se proteja pana la interventia fortelor specializate, sa nu se expuna pe directia de astalt a fortelor de interventie, adapostindu-se in locuri sigure. 

Daca obiectivul este asigurat cu paza inarmata, nu este indicata folosirea armamentului, pentru a se evita ranirea sau moartea ostaticilor sau chiara agentilor de securitate aflati in serviciu. 

2.In cazul incercarii de pastrundere frauduloasa in obiectiv sau de fortare a accesului in zone interzise 

Agentul de securtiate, in functie de zona afisata pe panoul de alarmare sau observata direct, procedeaza astfel: 

- Informeaza beneficiarul si ia masuri pentru blocarea accesului in obiectiv; 

- Inspecteaza zona, verifica cauza declansarii alarmei, opreste din actiune faptuitorii surprinsi in flagrant si ii pune in imposibilitatea de a parasi zona; 

- Daca faptuitorul opune rezistenta, folosind mijloacele din dotare, agentul procedeaza la imobilizarea acestuia in conditiile prevazute de lege; 

- Daca motivul faptei este incercarea de sustragere de valori, bunuri materiale sau documente, izleaza campul infractional si identifica eventualii martori;



- Preda faptuitorii conducerii obiectivului sau echipelor de interventie ale prestatorului, carora le cedeaza initiativa pana la definitivarea sitautiei. 

3.La activarea alarmei 

Cele mai frecvente tipuri de alarma sunt alarmele de incendiu si alarmele de efractie. Principalele elemente comune pentru activarea ambelor tipuri de alarma sunt: 

- Verificarea tipului de alrma (incendiu sau efractie); 

- Verificarea naturii alarmei (alarma de fum, la caldura, alarma la sparger, la miscare, etc.); - Investigarea , fara vreun risc, pentru a stabili sitautia de fapt; 

- Verificarea daca potrivit instructiunilor alarma este automat transmisa centrului de comanda sau serviciilor de prim ajutor; daca nu, informeaza serviciile de prim ajutor si persoanele de contract in caz de urgenta; 

- Consemnarea in detaliu a masurilor luate si interventiei efectuata de serviciile de prim ajutor sau persoanele contactate in caz de urgenta. 

Instructiuni in caz de efractie 

La descoperirea unei efractii personalul de securitate executa urmatoarele: 

- Anunta imediat politia; 

- Consemneaza elementele materiale de proba; 

- Informeaza politia daca s-a atins ceva din campul infractional sau s-a modificat locul elementelor materiale de proba; 

- Informeaza persoanele de contact ale beneficiarului si dispeceratul; 

- Tine la distanta persoanele ce trec prin apropiere; 

- Intocmeste procesul verbal de eveniment. 

Se recomanda a nu se intra in mod imprudent in contact cu infractorul. 

5.In cazul unui incident minor 

Atunci cand agentul de securitate descopera un incident minor sau cand acestuia ii este comunicat, modul sau de actiune ste important sensul in care ia urmatoarele masuri: 

- inainte de a se apropia se asigura ca zona nu este periculoasa; 

- nu se expun pe ei sau alte persoane la riscuri inutile; 

- evalueaza situatia si isi formeaza o parere despre masurile immediate care se impun a fi luate; - evalueaza situatia pana la sosirea politiei, pompierilor sau sefilor ierarhici; 

- raporteaza sefilor ierarhici sau dispeceratului si actualizeaza permanent informatiile in functie de modificara situatiei, iar daca este cazul acorda ajutorul; 

- imprejmuieste zona cu o banda sau o blocheaza, fara a stanjeni accesul serviciilor de urgenta; - noteaza numele sau numarul de identificare a personalului serviciilor de urgenta implicati direct in rezolvarea incidentului; 

- conserva probele materiale necesare viitoarei investigatii; 

- identifica martorii si le solicita lamuriri; 

- noteaza cu atentie toate faptele” ce, unde, de ce, cand, cine, cum si masurile luate; - noteaza numele si adresa parintilor vatamate; 

- nu intreprinde nimic care sa implice obligatia patronului sau beneficiarului, daca acestea pot afecta obligatiile contractului de prestari servicii sau contractului de asigurare; 

- consemneaza concluziile intr-un proces-verbal care se constituie ca mijloc de proba; - sprijina in continuare ancheta. 

Agentul de securitate trebuie sa ramana calm, sa faca dovada profesionalismului pe toata durata incidentului si daca este posibil vine in ajutorul tuturor celor care sunt in dificultate.




6.La aparitia unui conflict 

Conflictul poate fi un dezacord, o contradictie, un antagonism, o discutie violenta care poate degenera intr-o ciocnire intre doua persoane sau grupuri de persoane cu interese sau pareri opuse. Elementele definitorii care au legatura cu explicarea unei stari conflictuale: 

a) Comunicarea: schimbul de idei sau sentimente prin viu grai, scris sau compotament. 

b) Agresiunea: este un atac sau actiune periculoasa a unei persoane sau grup de persoane asupra altei persoane sau grup. Agresiunea poate fi verbala sau fizica. 

c) Accesul de furie: este un sentiment de mare iritare sau antagonism ca rezultat al unui diferend real sau presupus. 

d) Limbajul: este un mod de a exprima ganduri sau sentimente prin folosirea sunetelor vorbite sau simbolurilor conventionale. Acesta include orice alt mijloc de comunicare cum ar fi gesturile sau sunetele animalice sau onomatopeice. 

Conflictul rezulta dintr-o intrerupere a folosirii limbajului pentru a comunica un rezultat sau o informatie. Se produce astfel o iritare provocata, care este exprimata prin agresiune, atat verbala cat si fizica. Agentii de securitate sunt predispusi prin natura serviciului prestat la implicarea in acest gen de situatii, deoarece ei sunt cei care trebuie sa intervina, solicitand persoanelor sa inceteze un act sau o actiune, sa nu mai continue, intrucat pot pune in primejdie alte persoane sau pot cauza serioase pagube sau distrugeri ale proprietatii. 

De asemenea, in anumite situatii, agentii de securitate pot cere persoanei sa paraseasca zona sau obiectivul. Acest lucru poate duce la violenta contiua care indica in mod clar etapele escaladarii conflictului si in acest caz se impune adoptarea unei metodologii de prevenire a agresiunii verbale care poate degenera in agresiune fizica sau chiar atac. 

In general agresiunea nu are loc instantaneu, ea se dezvolta in timp. 

Exista cativa factori, care pot cauza sau declansa aceasta agresiune (frica, egoismul, nelinistea, limbajul, tendinta de folosire a fortei fizice in orice imprejurare, nivelul de cultura, mediul ambiant, etc.). Agentul de securitate trebuie sa fie constient de reactiile altor persoane pentru a fi atent la actiunile sale. 

De felul in care agentul de securitate actioneaza depinde in multe cazuri cum calmeaza sau cum se escaladeaza o situatie conflictuala si aceasta presupune o dozare a actiunilor sale tot timpul si in orice imprejurare. 

In situatiile care pot deveni conflictuale agentul de securitate, trebuie sa aiba permanent in vederea urmatoarele elemente de care trebuie sa fie constient: 

- comportamentul sau; 

- comportamentul altor persoane; 

- ritmul respiratiei celor doua parti; 

- limbajul corpului; 

- intentiile ascunse ale partilor conflituale; 

- gesturile; 

- interventia tertului; 

- greseli care pot genera escaladarea conflictului. 

Instructiunile de interventie sunt urmatoarele: nu fixeaza privirea in ochii oamenilor. Priveste doar ocazional interlocutorul in ochi, pe timp mai lung acesta se poate enerva. Este atent la imprejurimi, la corpul agresorului, la miscarile mainilor sau picioarelor, nu este agresiv. Semnele de agresivitate compromit toate tentativele de a potoli situatia caci il poate determina pe agresor sa fie mai violent. Semne cum ar fi, ridicarea vocii, aratarea cu degetul sau ridicarea bratelor trebuie cu desavarsire evitate. Nu ridica vocea pentru a nu creste inutil nivelul de agresivitate si pentru a nu obliga pe agresor sa adopte acelasi ton. Nu se

plaseaza la o distanta prea mare sau prea mica. Distanta acceptata este o lungime de brat fata de interlocutor. Este necesara plasarea la o distanta suficient de mare pentru a nu avea un aer intimidant si suficient de aproape pentru a nu avea un aer indiferent. 

 

7. Instructiuni in cazul aparitiei unor grupuri turbulente in zona obiectivului 

Actiunile turbulente sunt fapte individuale sau de grup ce contravin legilor referitoare la normele si regulile de conduita civica, de convietuire sociala si de respectare a ordinii si linistii publice. Aceste actiuni pot constitui fundalul unor actiuni care, in cazul obiectivului, pot duce la agresarea vizitatorilor, clientilor sau a personalului obiectivului afectand buna desfasurare a activitatilor si siguranta locatiei. 

8.In cazul defectiunilor la instalatiile electrice, tehnice, sanitare si de protectie 

Pentru asigurarea functionarii permanent a instalatiilor respective in limitele parametrilor de eficienta stabiliti, conducerea obiectivului angajeaza, de regula, o echipa de specialisti in probleme de control si intretinere, care supravegheaza instalatiile si intervine in cazul in care sesizeaza defectiuni. 

Pentru defectiuni si cazuri majore aparute la sistemul tehnic de protectie si securitate, in afara programului de lucru, la solicitarea beneficiarului, se pot alerta echipele de service tehnic, cu care societatea are contracte in derulare. 

8.1.In cazul intreruperilor la reteaua electrica 

In cazul intreruperilor la reteaua electrica, agentii de securitate iau urmatoarele masuri: 

- apeleaza, imediat numarul de telefon pentru situatii de urgenta 112 si face cunoscut evenimentul, informeaza conducerea societatii de securitate si conducerea obiectivului; 

- delimiteaza zona in care a avut loc evenimentul. Atentie, nu se atinge de persoana aflata in contract cu echipamentul electric decat daca intrerupe curentul de la retea sau foloseste materiale rele conducatoare de lectricitate (materiale textile, lemn, materiale plastice sau de cauciuc etc.); 

- deconteaza echipamentul de munca de la sursa de curent. Daca nu este posibil, se deconecteaza alimentarea punctului de consum (priza) prin actionarea sigurantei tabloului general; 

- asigura procedurile de acordare al primului ajutor, cum ar fi: verificarea existentei pulsului, a respiratiei, etc. Se trece la efectuarea masajului cardio-respirator pana la sosirea cadrelor medicale. Se interzice apropierea excesiva de accdentat a altor persoane; 

- chiar daca victima isi revine, va fi pozitionata pe un plan orizontal, pana la sosirea cadrelor medicale. In nicio situatie, victima nu va fi lasata singura, in acest interval de timp. 

 

8.2.Defectiune la instalatia de gaze 

In cazul unei defectiuni aparute la instalatia de gaze, agentii de securitate iau urmatoarele masuri: - declanseaza alarma pentru avertizarea persoanelor expuse pericolului; 

- instiinteaza reprezentantii societatii de furnizare de gaze si ai beneficiarului si informeaza dispeceratul societatii de securitate privata si daca identifica scurgerea cauta sa intrerupa alimentarea; 

- ia masuri de evacuare a zonei si se asigura ca toate persoanele aflate in apropiere sa fie protejate; - nu permite declansarea unei surse de foc sau producerea de scantei; 

- faciliteaza accesul specialistilor pentru inchiderea gazelor si inlaturarea eventualelor defectiuni; - acorda sprijinul necesar organelor abilitate pentru efectuarea investigatiilor; 

- informeaza despre solutionarea situatiei si reluarea activitatii in obiectiv, atat conducerea societatii de securitate cat si conducerea obiectivului; 

- consemneaza circumstantele producerii incidentului de securitate, in registrul de evenimente.