INSTRUCTAJUL LA LOCUL DE MUNCA SI INSTRUCTAJUL PERIODIC SOFER AUTOBASCULANTA

 

INSTRUCTAJUL LA LOCUL DE MUNCA 

SI  

INSTRUCTAJUL PERIODIC  

SOFER AUTOBASCULANTA 

 - INFORMATII PRIVIND RISCURILE DE ACCIDENTARE SI IMBOLNAVIRE  PROFESIONALA SPECIFICE 

 - IPSSM-CIRCULATIA AUTOVEHICULELOR PE DRUMURILE PUBLICE

- IPSSM-TRANSPORTUL INTERN- ACTIVITATEA DE TRANSPORT CU MIJLOACE AUTO 

 - IPSSM-MANIPULAREA, TRANSPORTUL PRIN PURTARE SI DEPOZITAREA   MATERIALELOR 

 - IPSSM-INTRETINERE SI REPARATII AUTOVEHICULE 

 - MASURI TEHNICO-ORGANIZATORICE DE PROTECTIE IMPOTRIVA PERICOLULUI   DE ELECTROCUTARE 

 - MASURI PRIVIND ACORDAREA PRIMULUI AJUTOR, STINGEREA INCENDIILOR SI  EVACUAREA LUCRATORILOR 



RISCURILE DE ACCIDENTARE SI IMBOLNAVIRE 

PROFESIONALA SPECIFICE 

F01 - Organe de maşini în mişcare:-prindere, antrenare mânǎ sau articole vestimentaţie (mâneci, cravate, fular etc.) de cǎtre transmisiile prin curele ventilator/pompǎ de apǎ, curea distribuţie; 

F02 - Lovire de cǎtre mijloacele de transport (auto şi/sau CF) în caz de incident rutier; 

F03 - Autoblocarea funcţionǎrii mecanismului de direcţie sau a sistemului de frânare în mers; F04 - Rostogoliri de piese, materiale de formǎ cilindricǎ sau a roţilor  

F05 - Rǎsturnare piese, materiale, neasigurate împotriva deplasǎrilor necontrolate  

F06 - Cǎdere liberǎ de scule, piese, materiale, la lucrul sub autovehicul  

F07 - Scurgere liberǎ de uleiuri, carburanţi, la lucrul sub autovehicul; 

F08 - Proiectare de corpuri sau particule: - particule de parbriz rezultate ca urmare a spargerii acestuia; 

F09 - Tǎiere, înţepare la contactul cu suprafeţe periculoase, în special la operaţii  

de mentenanţǎ şi la micile reparaţii 

F10 - Temperaturǎ ridicatǎ a unor suprafeţe atinse accidental (sistem de  

evacuare, bloc motor etc.); 

F11 - Temperaturǎ coborâtǎ a suprafeţelor metalice atinse la lucrul în aer liber  

în anotimpul rece (caroserie, scule, dispozitive etc.); 

F12 - Incendii provocate de izolaţii electrice necorespunzǎtoare (uzate, cu  

defecte etc.)  

F13 - Electrocutare prin atingere directǎ: - deteriorarea accidentalǎ a izolaţiilor unor cǎi de curent; 

F14 - Lucrul cu substanţe toxice – antigel, lichid de frânǎ; 

F15 - Lucrul cu substanţe caustice – electrolitul bateriilor de acumulatori –  

arsurǎ chimicǎ; 

F16 - Lucrul cu substanţe inflamabile – combustibili, uleiuri, unsori etc. 

F17 - Temperaturǎ coborâtǎ iarna şi ridicatǎ vara în habitaclul autovehiculelor care nu sunt dotate cu instalaţie de  condiţionare a aerului; 

F18 - Curenţi de aer – neetanşeitǎţi ale habitaclului la unele autovehicule (circulatia cu geamurile deschise) 

F19 - Nivel de iluminare:-la deplasarea pe timp de noapte intervine fenomenul de orbire provocat de folosirea incorectǎ a luminilor de cǎtre participanţii la trafic; 

F20 - Calamitǎţi naturale – trǎsnet, inundaţie, alunecǎri de teren, prǎbuşiri de  

copaci, seisme; 

F21 - Pulberi pneumoconiogene la deplasarea pe unele drumuri rurale  

- la majoritatea autovehicule din dotare nu existǎ sistem eficient de filtrare a aerului care intrǎ în habitaclu 

F22 - Solicitare fizicǎ : - efort static, poziţie fixǎ la parcurgerea traseelor lungi. 

F23 - Solicitare psihică: ritm de munca mare - solicitare permanentǎ a atenţiei în timpul deplasǎrii  

F24 - Solicitare psihică : decizii dificile în timp scurt – intervenţii pe baza reflexelor dobândite (efort mai accentuat în cazul deplasǎrii în condiţii atmosferice grele – ceaţǎ, ploaie, ninsoare). 

F25 - Circulaţia sub influenţa bǎuturilor alcoolice, a unor medicamente sau într-un stadiu avansat de obosealǎ;  F26 - Executarea de manevre nepermise de legislaţia care reglementeazǎ circulaţia pe drumurile publice;  

F27 - Efectuarea defectuoasa de operatii: 

-oprirea motorului cand autobasculanta coboara in panta, fara actionarea franei de serviciu si fara calarea rotilor cu pene 

-circulatia autobasculantei cand vizibilitatea este sub 20 m 

-circulatia cu viteza mai mare de 8-10 km/h cand vizibilitatea este redusa 

F28 - Circulaţia cu defecţiuni la mecanismul de direcţie, instalaţia electricǎ, instalaţia de frânare; F29 - Neadaptarea vitezei la condiţiile de trafic şi la starea atmosfericǎ; 

F30 - Depǎşirea numǎrului maxim de persoane admis, a sarcinii maxime admise  

sau angajarea de discuţii cu pasagerii; 

F31 - Cǎdere la acelaşi nivel prin împiedicare, alunecare, dezechilibrare la  

deplasarea pedestrǎ. 

F32 - Cǎdere de la mica inaltime - prin pasire in gol sau dezechilibrare la coborarea din autovehicule inalte cu tonaj 

mare 

F33 - Efectuarea defectuoasa de operatii: 

-pozitionarea gresita a autobasculantei la incarcare-fara posibilitatea ca incarcarea sa se faca numai prin spate sau pe partile laterale, iar sarcina manevrata sa nu treaca pe deasupra cabinei 

-neasigurarea autovehiculului cu frana de ajutor la descarcare - inainte de a comanda ridicarea benei -circulatia cu autobasculanta avand bena ridicata-cu riscul de a lovi parti din constructiile apropiate, copaci, stanci sau liniile electrice aeriene 

-neverificarea dupa incarcare a repartizarii uniforme a incarcaturii in bena, respectarea tonajului si gabaritului acesteia 

-intrarea conducatorului auto sub bena ridicata fara ca aceasta sa fie asigurata 

-suspendarea benei autobasculantei(in vederea unor lucrari de intretinere si exploatare) fara asigurarea benei cu ajutorul tirantului si bolturilor din dotare 

-scoaterea pneului de pe janta inainte de a se evacua aerul din el si umflarea acestuia la alta presiune decat cea prescrisa 

F34 - Inainte de inceperea lucrului cu autobasculanta omiterea verificarii starii tehnice a acesteia si in mod deosebit : 

-existenta si starea tijei de blocare a benei 

-starea de functionare a dispozitivului de ridicare si coborare a benei 

F35 - Neutilizarea echipamentului individual de protecţie şi a celorlalte mijloace de protecţie din dotare. 

  

IPSSM 

CIRCULATIA AUTOVEHICULELOR PE DRUMURILE PUBLICE 

 1.CONDITIILE TEHNICE PE CARE TREBUIE SA LE INDEPLINEASCA   AUTOVEHICULELE 

▪ Pentru a asigura buna functionare a autovehiculelor in parcurs si pentru a evita defectiunile si  accidentele, autovehiculele trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : 

-dispozitivul de pornire automata sa fie in stare de functionare 

-volanul sa nu aiba joc mai mare de 15º 

- piesele mecanismului de directie sa nu prezinte defectiuni si uzuri(jocuri la articulatie) 

-puntea fata precum si puntea(puntile) spate sa nu prezinte deformari sau alte defectiuni la elementele de  fixare de cadrul autovehiculului 

-elementele suspensiei(arcuri lamelare si spirale, amortizoare) sa nu prezinte defectiuni 

-rulmentii rotilor sa nu aiba jocuri care depasesc limitele stabilite in prescriptiile tehnice de functionare ale  acestora 

-sistemul de alimentare al autovehiculelor sa nu aiba scurgeri de carburant sau fisuri, fiind interzise orice fel de improvizatii 

-carburatorul(pompa de injectie) sa fie bine fixat si reglat pentru a se evita orice scurgere de combustibil -rezervorul de carburant sa fie prevazut cu capac bine fixat si asigurat pentru a nu se deschide in timpul  mersului, iar suporturile de sustinere si colierele de fixare ale rezervorului sa nu prezinte fisuri -instalatia electrica a autovehiculului sa fie in perfecta stare ; sunt interzise legaturile improvizate, cablurile  neizolate, sigurantele necalibrate, lipsa capacelor de protectie, etc care pot provoca scurt-circuite -bateria de acumulatoare sa fie in buna stare, bine fixata, acoperita si amplasata in asa fel incat bacurile sa  nu se sparga in timpul mersului 

-releele regulatoarelor de tensiune si de curent sa fie bine reglate si izolate fata de exterior pentru a se evita scurtcircuitele 

-sistemele de franare sa fie reglate corect si sa fie in perfecta stare de functionare 

-compresorul de aer sa fie in buna stare de functionare, astfel incat sa asigure presiunea si debitul  corespunzator de aer, potrivit tipului anvelopei si autovehiculului 

-anvelopele sa fie de acelasi tip si de aceleasi dimensiuni si sa nu prezinte deformatii ce indica dezlipiri sau  ruperi ale straturilor componente, iar presiunea sa fie cea prescrisa de fabricant 

-jantele si cercurile elastice nu trebuie sa prezinte deformatii ca urmare a uzurii si a loviturilor. Jantele vor fi  bine fixate cu piulitele respective 

-teava de evacuiare a gazelor arse va fi in buna stare fara fisuri sau garnituri defecte si va fi prevazuta cu  amortizor de zgomot(toba de esapament) 

-parbrizul si celelalte geamuri ale autovehiculului sa fie in buna stare si curate 

-la microbuze caroseria sa nu permita patrunderea apei, iar pentru spargerea geamurilor in caz de nevoie  vor fi dotate cu ciocane speciale, amplasate la locuri accesibile 

∙ Se interzice plecarea in cursa a autovehiculelor care prezinta stare tehnica si estetica necorespunzatoare  sau care depasesc limitele admise ale nivelului de zgomot sau concentratiile maxime admise ale noxelor in  gazele de evacuare 

∙ Se interzice plecarea in cursa a autovehiculelor destinate transporturilor de persoane care nu sunt  amenajate in conformitate cu prevederile Regulamentului privind circulatia pe drumurile publice 

∙ Conducatorii auto au obligatia ca, pentru asigurarea conditiilor tehnice ale autovehiculelor, sa verifice  inainte de plecare urmatoarele : 

-instalatia de alimentare cu carburanti, instalatia electrica, instalatia de evacuare a gazelor arse, instalatia  de incalzire, sistemul de directie, semnalizare, rulare si franare care trebuie sa fie in stare corespunzatoare  si fara improvizatii 

-sa nu aiba atasate rezervoare suplimentare de combustibil, in afara celor montate de catre uzina  constructoare 

-existenta si integritatea fizica si functionala a oglinzilor retrovizoare 

-usile sa fie in buna stare de functionare 

-sa confirme, prin semnatura pe foaia de parcurs, ca autovehiculul corespunde dpdv tehnic 

∙ In inventarul autovehiculului trebuie sa se gaseasca : 

-lampa electrica portabila 

-dispozitivul de protectie impotriva sarrii inelului de siguranta al jantei(pe timpul umflarii anvelopelor  nedemontate) 

-dispozitivul suplimentar pentru fixarea cabinei dupa rabatarea ei 

-capre pentru suspendarea autovehiculului 

-pene pentru asigurarea impotriva deplasarii necomandate a mijloacelor de transport in timpul remedierii  defectiunilor tehnice 

-manometru pentru verificarea presiunii pneurilor 

-trusa medicala de prim ajutor 

-trusa de scule si unelte, in buna stare, corespunzatoare tipului de autovehicul 

-cric corespunzator tonajului autovehiculului incarcat si support de lemn pentru stabilitatea acestuia -triunghiuri reflectorizante sau dispozitiv de semnalizare a avariilor 

-manivela de pornire la motoarele cu aprindere prin scanteie 

-stingator, lopata, lanturi antiderapante 

∙ La parcarea autovehiculelor pe locurile destinate acestui scop, conducatorii auto vor lua urmatoarele  masuri : 

-vor asigura distanta de manevrare in sigurata ditre autovehicule si intre acestea si constructii -vor opri motorul 

-vor frana autovehiculul 

-vor scoate cheile din contact 

-vor inchide si vor asigura prin incuiere usile cabiei 

-vor scoate de sub tensiune instalatia electrica a mijlocului de transport 

∙ Se interzice folosirea flacarii deschise sau a altor surse de foc pentru pornirea motorului 

∙ Se interzice parasirea autovehiculului cu motorul in functiune 

∙ La locul de parcare sunt interzise : 

-efectuarea probelor de franare in mers. Acestea se vor efectua la standurile de incercare a eficientei  sistemului de franare sau in zone special amenajate 

-alimentarea cu combustibil sau lubrifiant 

-aruncarea carpelor imbibate cu produse petroliere 

-parcarea autovehiculelor incarcate cu materiale explozive sau usor inflamabile, cu rezervoare de benzina  fisurate sau sparte, cu busoane lipsa sau neetanse 

 2.CIRCULAŢIA AUTOVEHICULELOR PE DRUMURILE PUBLICE 

▪ La plecarea în cursă, conducătorul auto are următoarele obligaţii: 

 a)înainte de plecarea în cursă, să verifice starea tehnică a autovehiculului; 

 b)pornirea motorului să o facă fie cu ajutorul electromotorului de pornire, fie cu manivela, fie cu mijloace  auxiliare de pornire (instalaţia electrică pentru pornirea motoarelor pe timp friguros, roboţi de pornire);  

c)să nu folosească focul deschis la pornirea motoarelor diesel; 

 d)să respecte următoarele reguli de pornire a motorului cu manivela: 

 -se va verifica dacă maneta pentru schimbarea vitezelor se află la punctul mort;  

-se va verifica dacă frâna de ajutor este cuplată; 

 -se va verifica dacă mânerul manivelei este prevăzut cu manşon metalic neted, care să seînvârtească  liber; 

 -se va introduce manivela în racul arborelui cotit, astfel încât să nu scape în timpul rotirii;  

-se va apuca manivela în aşa fel încât toate cele cinci degete să fie numai pe o parte a ei;  

-cel care învârteşte manivela se va sprijini bine pe sol cu ambele picioare; 

 -la început se va învârti manivela uşor, în sensul acelor de ceasornic dfe jos în sus şi de la dreapta spre  stânga; este interzis să se facă o rotaţie completă cu manivela sau să se mânuiască manivela de sus  în jos prin apăsare cu greutatea corpului; 

 -pe teren alunecos, se va asigura stabilitatea picioarelor prin aşezarea unui strat de nisip sau alt material antiderapant; 

 -în cazul când avansul la aprindere este mărit acesta se va reduce; 

 -când autovehiculele se află pe rampa de revizie, conducătorii auto vor utiliza podeţe mobile pentru evitarea căderii în canal; 

 -să pornească şi să manevreze autovehiculul numai după ce va constata că nu se găsesc persoane sub maşină şi în imediata ei apropiere. 

▪ Se interzice manevrarea autovehiculului în spaţii lipsite de vizibilitate. In aceste cazuri, precum şi în.spaţii  înguste sau aglomerate, manevrarea va fi dirijată de o persoană de la sol. 

▪ în timpul manevrării autovehiculului se interzice urcarea sau coborârea conducătorului auto sau a altor  persoane în sau din autovehicul. 

▪ în timpul efectuării cursei conducătorii auto au următoarele obligaţii: 

 -să respecte viteza de circulaţie stabilită prin "Regulamentul privind circulaţia pe drumurile publice" şi să o adapteze la condiţiile create de starea drumurilor pe care circulă; 

 -să respecte itinerariul şi mersul programat al cursei stabilite; 

 -să oprească autovehiculul în parcurs după minim 250 km şi să verifice starea pneurilor, direcţia, buloanele de fixare a jantelor ş.a. De asemenea, să oprească autovehiculul în cazul apariţiei unor zgomote anormale şi ori de câte ori consideră că este necesar să se efectueze controlul tehnic în parcurs; 

 -să verifice în mers eficacitatea sistemului de frânare, luând toate măsurile necesare pentru a nu  provoca evenimente rutiere; 

 -să coboare pantele cu motorul în funcţiune şi angrenat în trepte de viteze corespunzătoare. 

▪ După trecerea autovehiculului prin vaduri saudupă spălarea lui (când frânele nu mai funcţionează  normal), conducătorul auto va verifica funcţionarea frânelor mergând pe o anumită distanţă cu viteză  redusă, acţionând uşor frânele până când acestea se încălzesc şi apa se evaporă. 

▪ în cazul când la una din roţile duble ale autovehiculului se produce o pană de cauciuc, aceasta va fi  remediată sau se va înlocui cu roata de rezervă. Este interzisă continuarea drumului cu anvelopa  dezumflată sau explodată. 

▪ Este interzisă circulaţia autovehiculelor cu pietre prinse între roţile duble. 

▪ Dacă autovehiculul patinează, pentru a se mări aderenţa cauciucurilor faţă de sol, se admite să se pună  sub roţi: 

 -nisip, pietriş etc. (în cazul unei zăpezi bătătorite); 

 -scanduri (în ca/ul unui teren mocirlos sau cu zăpadă afânată); 

 -piatră spartă, vreascuri (în cazul unui teren alunecos, dar tare). 

 3.CIRCULAŢIA PE TIMP NEFAVORABIL 

▪ Pe timp de ceaţă, autovehiculele vor circula cu viteză redusă până la limita evitării oricărui pericol. De  asemenea, pe timp de ceaţă, în mers şi în staţionare, autovehiculele de orice fel vor fi iluminate si în timpul  zilei, iar conducătorii acestora sunt obligaţi să dea semnale sonore şi să răspundă prin aceleaşi semnale la  avertizările altor autovehicule ce se apropie. 

▪ Regulile de circulaţie stabilite pentru timp de ceaţă sunt obligatorii şi în ca/, de ploaie torenţială, de ninsoare abundentă, de viscol sau în alte condiţii atmosferice care determină reducerea vizibilităţii. 

▪ Când se circulă pe un drum acoperit cu zăpadă, conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi ca, la întâlnirea  cu autovehicule ce vin din sens opus, să reducă viteza pâaă la limita evitării oricărui pericol. 

▪ In apropierea autovehiculelor destinate deszăpezirii drumurilor, conducătorii auto care vin din direcţia opusă sunt obligaţi să oprească pe partea dreaptă, pentru a se face loc acestora. 

 4.TRANSPORTUL MARFURILOR 

∙ Conducatorii auto vor supraveghea ca incarcatura sa fie repartizata uniform pe platforma autovehiculelor,  precum si respectarea tonajului si gabaritului 

∙ Conducatorul autovehiculului care efectueaza transpotrul va verifica la plecarea in cursa si in parcurs modul cum a fostlegata-fixata incarcatura. Se interzice plecarea in cursa daca acesta constata ca incarcatura nu a fost legata-fixata corespunzator. 

∙ Asezarea marfurilor in autovehicule se va face astfel incat sa fie asigurata stabilitatea lor in timpul  parcursului. Responsabilitatea asupra modului de asezare si de ancorare a incarcaturii revine unitatii la  care se face incarcarea. Conducatorul auto va refuza efectuarea transportului daca aceasta nu indeplineste conditiilede tonaj si/sau gabarit. In cazul incarcaturilor formate din lazi, butoaie, cutii sau colete, se interzice  sa se lase locuri goale intre acestea.La transportul pieselor si materialelor cilindrice, cu volum si greutate  mare, acestea se vor fixa de catre expeditor cu juguri care se fixeaza pe platforma caroseriei. Cand raman  spatii pe platforma caroseriei, se va asigura incarcatura impotriva deplasarii. 

∙ In caroserie se pot transporta impreuna cu incarcatura numai incarcatorii sau insotitorii marfurilor prevazuti  in foaia de parcurs, cu obligatia sa nu calatoreasca deasupra incarcaturii sau in picioare. Pentru transportul  lor se amenajeaza un spatiu prevazut cu banca fixata rigid de platforma, in partea din spate a caroseriei. 

∙ Se interzice accesul la locul de incarcare-descarcare al autovehiculelor, persoanelor care nu au nici o  atributie la aceste operatii 

∙ Incarcarea cu materiale a autovehiculelor va fi astfel facuta incat conducatorul auto sa aiba vizibilitatea  necesara in mers si posibilitatea supravegherii parcursului. 

∙ La incarcarea autovehiculelor cu ajutorul macaralelor sau excavatoarelor, se vor respecta urmatoarele  masuri : 

-incarcarea se va face dinspre partile laterale ale autovehiculului sau dinspre partea din spate -incarcatura va fi asezata pe platforma cat mai incet posibil pentru a se evita socurile, avariile sau  accidentele 

-conducatorul auto nu va permite stationarea de persoane pe platforma autovehiculului, in cabina si pe  scari 

-in cazul incarcarii marfurilor care depasesc gabaritul este interzisa prezenta conducatorului auto in cabina,  indiferent de mijloacele de incarcare utilizate si de capacitatea autovehiculului 

∙ Conducatorul auto nu va efectua controlul tehnic sau repararea autovehiculului in timpul incarcarii sau  descarcarii acestuia 

∙ Marfurile care ar putea sa se imprastie in timpul transportului trebuie sa fie ambalate si acoperite cu prelata, iar caroseria autovehiculelor destinate unor astfel de transporturi nu trebuie sa permita scurgerea marfii 

∙ In functie de natura si dimensiunile marfii transportate, precum si de lungimea autovehiculului in care se  transporta, pentru a se efectua toate manavrele cu usurinta si fara pericol de accidentare, la locurile de  incarcare-descarcare, beneficiarul transportului trebuie sa asigure spatii corespunzatoare. 

∙ Marfurile ambalate pot depasi inaltimea obloanelor, cu conditia de a fi asigurate prin legare pentru a nu  cade ape parcurs. Legarea marfurilor se va face in asa fel incat ambalajul sa nu aiba muchii taioase care, in parcurs, sa poata produce taierea(roaderea) legaturilor sau desfacerea acestora 

∙ Operatiile de incarcare-descarcare a pieselor grele si voluminoase in si din autovehicule se vor face cu  ajutorul instalatiilor de ridicat. 

∙ Caroseria autovehiculului in care se face incarcarea marfurilor grele trebuie sa fie neteda si rezistenta 

∙ La incarcarea si descarcarea si descarcarea marfurilor grele cu ajutorul planurilor inclinate se vor folosi  trolii. In aceste cazuri lucratorii vor pastra o distanta corespunzatoare fata de marfurile ce se incarca descarca 

∙ Incarcarea si descarcarea marfurilor ambalate sau cu forme geometrice regulate in si din autovehicule se  vor face in trepte, incepand de la partea superioara a stivei la descarcare si invers la incarcare 

∙ Manipularea marfurilor pe platforma autovehiculelor se va face numai dupa ce acestea au fost verificate sa  nu aiba cuie sau capete de balot iesite, care ar putea produce taieturi 

∙ Marfurile incarcate pe paleti trebuie sa fie bie fixate, in vederea prevenirii deplasarii sau rasturnarii -paletii irebuie asezati in caroseria autovehiculului cu latura mica inspre cabina mijlocului de transport -paletii de dimensiuni mici vor fi stivuiti in caroserie, intretesut 

MĂSURI DE SECURITATE A MUNCII LA MIJLOACELE AUTO 

AUTOBASCULANTE 30-40 t 

▪ Şoferul va proceda la pornirea motorului şi la manevrarea autobasculantei numai după ce va verifica şi se  va convinge că nu se găsesc persoane sub maşină sau în apropierea ei. 

▪ La încărcarea autobasculantelor, acestea vor fi ascute, astfel încât încărcarea să se facă numai prin spate  sau pe părţile laterale, iar cupa excavatorului să nu treacă pe deasupra cabinei autovehiculului. 

▪ Conducătorul auto va rămâne în cabina autobasculantei în tot timpul operaţiilor de încărcare-descărcare a  acesteia şi ori de câte ori se efectuează urcarea sau coborârea benei. 

▪ După încărcare, conducătorii auto vor verifica repartizarea uniformă a încărcăturii în bena  autobasculantelor, precum si a gabaritului acestora. 

▪ Trecerea prin vaduri a autobasculantelor de mare capacitate se va face cu respectarea prescripţiilor tehnice ale uzinei constructoare, pentru a se evita intrarea apei în motoarele electrice de tracţiune. 

▪ în timpul circulaţiei şi manevrării autobasculantelor se va urmări ca partea din faţă a benei -cozorocul - să  nu lovească linii electrice, copaci, stânci, construcţii etc. 

▪ Când vizibilitatea este redusă, viteza de deplasare a autobasculantelor de mare capacitate nu va depăşi 8- 10 km/h. Se interzice circulaţia autobasculantelor, când vizibilitatea este sub 20 m. 

▪ Autobasculantele de mare capacitate fiind agabaritice, nu vor efectua transporturi pe drumurile publice. /  Deplasarea autobasculantelor pe drumurile publice (de la un loc de muncă la altul) este admisă fără sarcină utilă si numai la acelea care nu depăşesc o încărcare maximă pe osie mai mare de 26,5 t. Aceste deplasări  se vor efectua numai cu aprobarea organelor în drept. 

▪ Remorcarea autobasculantelor mari va fi permisă numai dacă acestea au motorul în stare bună de  funcţionare si dacă bara rigidă de remorc are este de dimensiuni corespunzătoare. / Remorcarea  autobasculantelor care au motorul defect se va face numai cu ajutorul unui dispozitiv special construit  (triunghiular, cu bare rigide) şi numai după ce a fost desfăcută pârghia de comandă a distribuitorului de  direcţie. 

▪ în cazul opririi autobasculantei sau a tractorului de remorcare în pantă, se va opri motorul, se va acţiona  frâna de serviciu, iar roţile vor fi calate cu pene. Este interzis să se frâneze autobasculanta, oprită în pantă,  

 

prin cuplarea intr-o treaptă a cutiei de viteze dacă motorul nu funcţionează, deoarece, legătura dintre roţile  conductoare si motor este întreruptă. 

▪ Locul de descărcare a autobasculantelor va fi prevăzut cu un opritor de siguranţă pentru limitarea mişcării  autovehiculului la mersul înapoi. Autobasculanta se va apropia de marginea taluzului la o distanţă  nepericuloasă, în funcţie de tonajul autobasculantei şi starea terenului, dar nu mai mică de 3 m.  

▪ Este interzisă suspendarea benei autobasculantei (în vederea unor lucrări de întreţinere şi exploatare), fără  asigurarea benei cu ajutorul tirantului şi hoiturilor din dotare. 

▪ Este interzis să se scotă pneul de pe jantă înainte de a se evacua aerul din el. / Montarea unei roţi pe  autobasculantă se va face numai după ce presiunea din pneul ei va fi de l bar şi numai după ce se va  constata că inelul de închidere acoperă întreaga circumferinţă şi este bine fixat. Umflarea pneurilor până la  presiunea prescrisă se va face numai după fixarea roţii în dispozitivul de protecţie. Când pana se remediată în parcurs, umflarea pneurilor se va face numai după asigurarea cu dispozitiv de protecţie. 

▪ Rezistenţele de frânare, dulapurile de automatizare, redresoarele etc. vor fi menţinute în permanenţă  curate. Toate operaţiile de curăţare se vor face cu motorul oprit şi întrerupătorul bateriei- masă decuplat. 

▪ Pentru a se evita pericolul de explozie, la demontarea de pe autobasculantă a cilindrului suspensiei, se va  proceda mai întâi la evacuarea totală a gazului din cilindru. Evacuarea se va realiza deschizându-se de 3-4  ori supapele de încărcare la intervale de câte 3 minute. Cilindrul nu se va demonta decât după ce se va  constata că nu mai conţine gaz sub presiune. 

▪ Este interzis să se încarce cilindrul suspensiei cu azot dacă dispozitivul de încărcare nu este în stare bună  de funcţionare. 

▪ Se interzice încărcarea cilindrului suspensiei cu oxigen. 

 REMORCAREA AUTOVEHICULELOR 

▪ Remorcarea autovehiculelor rămase în pană se va face în conformitate cu prevederile Regulamentului  privind circulaţia pe drumurile publice. 

▪ Remorcile vor fi tractate în următoarele condiţii: 

a)remorca va fi prevăzută cu sistem de frânare, iar în spate cu aceeaşi instalaţie de semnalizare şi de  iluminat ca şi autovehiculul trăgător; 

 b)nu se admite remorcarea simultană a mai mult de două remorci. 

 

IPSSM 

TRANSPORT INTERN 

ACTIVITATEA DE TRANSPORT CU MIJLOACE AUTO 

Autobasculante 

▪ Inainte de inceperea lucrului cu autobasculanta, conducatorul auto trebuie sa verifice starea tehnica a  acesteia si in mod deosebit: 

 - existenta si starea tijei de blocare a benei; 

 - starea de functionare a dispozitivului de ridicare si coborare a benei. 

▪ Conducatorul auto nu trebuie sa circule cu autobasculanta avand bena ridicata. 

▪ La incarcare, autobasculantele trebuie astfel asezate incat incarcarea sa se faca numai prin spate sau pe  partile laterale, iar sarcina manevrata nu va trece pe deasupra cabinei. 

▪ In timpul incarcarii mecanizate a autobasculantei, conducatorului ii este interzis sa stea in cabina,  exceptand tipurile de autobasculante prevazute cu structuri de protectie impotriva caderilor de obiecte si  materiale. 

▪ La descarcare, inainte de a comanda ridicarea benei, conducatorul auto trebuie sa asigure autovehiculul cu frana de ajutor, asigurandu-se ca bena nu va lovi vreo constructie sau nu se va apropia la o distanta  periculoasa de linia electrica aeriana. 

▪ Daca dispozitivul de ridicare - coborare a benei se blocheaza sau nu lucreaza normal, se interzice lucrul  sub ea. 

▪ Este interzis transportul de persoane in bena autobasculantelor. 

▪ Autobasculantele trebuie dotate cu dispozitive de siguranta care sa impiedice bascularea necomandata a  benei. Obloanele laterale sau cele din spate, care se pot deschide, vor fi prevazute cu dispozitive care sa  asigure inchiderea sigura si sa nu permita deschiderea lor necomandata. 

▪ La autobasculantele de mare capacitate, in plus, trebuie respectate urmatoarele reguli: 

 - in cabinele autobasculantelor se va transporta un numar de persoane care nu va depasi pe cel prevazut in  cartea tehnica; 

 - conducatorul auto va porni motorul numai dupa ce va verifica faptul ca nu se gasesc persoane sub   masina sau in apropierea ei; 

 - dupa incarcare, conducatorul auto va verifica repartizarea uniforma a incarcaturii in bena precum si  respectarea tonajului si gabaritului acesteia; 

 - cand vizibilitatea este redusa, viteza de deplasare va fi micsorata; 

 - este interzisa oprirea motorului cand autobasculanta coboara in panta; 

 - locul de descarcare va fi prevazut cu un opritor de siguranta, pentru limitarea miscarii autobasculantei la   mersul inapoi; 

 - se interzice intrarea conducatorului sau a altei persoane sub bena ridicata, fara ca aceasta sa fie   asigurata cu dispozitivul prevazut. 

▪ Umflarea pneului pana la presiunea prescrisa trebuie sa se faca numai dupa fixarea rotii in dispozitivul de  protectie. 

 Generalitati/Cai de circulate si acces 

▪ Circulatia mijloacelor de transport auto pe teritoriul care apartine persoanei juridice sau persoanei fizice se  va face numai pe cai de circulatie si acces special amenajate in acest scop. 

 Latimea cailor de circulatie in incinta unitatii se va stabili in functie de gabaritul mijloacelor de transport  utilizate, felul circulatiei (intr-un sens sau in ambele sensuri), natura si dimensiunile materialelor   transportate. 

▪ Amenajarea cailor de circulatie din incinta unitatii se va face potrivit tipurilor de mijloace de transport  utilizate. 

▪ Pentru circulatia mijloacelor de transport auto trebuie aplicate selectiv prevederile "Regulamentului de  circulatie pe drumurile publice". Zonele periculoase vor fi marcate prin indicatoare de securitate,  corespunzatoare standardelor, iar noaptea aceste zone vor fi semnalizafe prin lumini de culoare rosie. 

▪ Cand este necesar, in zonele periculoase, se va organiza pilotarea mijloacelor de transport sau se vor  stabili posturi de supraveghere si dirijare a circulatiei. 

▪ Imbracamintea cailor de circulatie si acces trebuie intretinuta in permanenta astfel incat sa nu prezinte  denivelari care sa afecteze securitatea circulatiei. 

▪ Pe timp de noapte caile de circulatie trebuie iluminate corespunzator standardelor in vigoare. 

▪ Caile de circulatie trebuie mentinute in permanenta libere, curate, asigurate impotriva pericolului de  alunecare si derapare. 

▪ Distanta libera minima intre doua mijloace de transport alaturate care se incarca sau se descarca simultan  va fi: 

 - pentru autocamioane -1m; 

 - pentru tractoare cu remorci -1,5 m; 

 - pentru autostivuitoare -2m. 

 

 Daca din cauza frontului de lucru nu se pot respecta distantele prescrise, se interzice incarcarea sau  descarcarea simultana. Stationarea mijloacelor de transport auto se va face astfel incat sa se asigure o  distanta libera de cel putin 2,5 m pana la linia de cale ferata. 

 Viteze de circulatie 

▪ Vitezele maxime de circulatie a mijloacelor de transport auto in incinta trebuie stabilite de conducerea  persoanei juridice sau persoana fizicasi astfel limitate, incat sa fie asigurata securitatea circulatiei. 

▪ La autovehiculele cu instalatie de franare pneumatica sau hidraulica coborarea pantelor se va face fara  oprirea motorului si in mod obligatoriu cu frana de motor. 

▪ Coborarea pantelor trebuie facuta cu motorul cuplat in treapta de viteza cu care s-a urcat. 

 Efectuarea operatiei de incarcare-descarcare a mijlocului de transport auto 

▪ Varsta si sexul persoanelor care pot efectua operatii manuale de incarcare-descarcare si transport, precum  si natura si greutatea materialelor manipulate, trebuie sa se conformeze prevederilor din legislatia in  vigoare 

▪ Locurile destinate pentru operatiile de incarcare si descarcare a mijloacelor de transport trebuie prevazute  cu cai de acces amenajate corespunzator si spatii de intoarcere cu o raza de curbura care sa permita o  manevrare nepericuloasa. Pe timp de iarna, caile de acces trebuie curatate de zapada si gheata si  presarate cu nisip, zgura etc. Pe timp de noapte aceste locuri trebuie sa fie bine luminate. 

▪ Operatiile de incarcare-descarcare trebuie executate numai sub supravegherea permanenta a  conducatorului formatiei de lucru, instruit special in acest scop, care va stabili procedeul de lucru  nepericulos. In lipsa con-ducatorului, operatia trebuie condusa de ajutorul acestuia. Daca formatia de lucru  se imparte in doua sau trei echipe, fiecare din ele trebuie condusa de catre un responsabil numit dintre  muncitorii cu experienta. 

▪ Inainte de inceperea operatiilor de incarcare-descarcare, conducatorul formatiei va intocmi un plan de lucru  si de repartizare a sarcinilor pe muncitori, aratandu-i detaliat fiecaruia locul si obligatiile ce-i revin, verificand totodata functionarea corecta a utilajelor, dispozitivelor si sculelor ce se vor utiliza. In cazul executarii unor  operatiuni deosebite, explicatiile asupra modului de lucru, trebuie insotite de demonstrarea practica a  metodelor ce urmeaza a fi aplicate. Lucrarile trebuie incepute numai dupa ce conducatorul formatiei de  lucru s-a convins ca toti lucratorii au inteles si si-au insusit obligatiile ce le revin. 

▪ Daca in timpul lucrului apar modificari privind conditiile de manipulare, conducatorul formatiei de lucru  trebuie sa instruiasca personalul din formatie asupra noilor conditii de lucru. 

▪ Inainte de inceperea operatiilor de incarcare - descarcare a unui mijloc de transport, acesta trebuie asigurat contra deplasarii necomandate prin cuplarea sistemului de franare de ajutor pe teren orizontal si a  sistemului de franare de ajutor si saboti de oprire pe teren in panta. Se interzice deplasarea mijlocului de  transport in timpul efectuarii operatiilor de incarcare - descarcare. 

▪ La manipulare muncitorii trebuie sa se asigure ca obiectele respective se pot prinde sigur cu uneltele de  apucare sau cu mainile. 

▪ Inainte de a efectua operatia de incarcare -descarcare, conducatorul formatiei de lucru trebuie sa  examineze ambalajele materialelor pentru a evita ranirea mainilor in cuiele iesite, aschii, muchii ascutite,  fier balot etc. Nu se vor incarca materialele ale caror ambalaje sunt deteriorate. 

▪ Materialele incarcate in mijlocul de transport trebuie sa fie uniform repartizate pe platforma acestuia si  asigurate impotriva deplasarii, rasturnarii sau caderii in timpul transportului. Asezarea materialelor va fi  facuta in asa fel incat conducatorul mijlocului de transport sa aiba asigurata o buna vizibilitate. 

 Incarcarea - descarcarea manuala 

▪ Podetele inclinate folosite la incarcarea - descarcarea manuala trebuie sa fie prevazute cu sipci  transversale fixate la distanta de 300 - 400 mm intre ele sau cu alte mijloace care sa impiedice alunecarea  muncitorilor. 

▪ In cazul cand accesul pe platforma mijlocului de transport nu se face pe rampa, muncitorii trebuie sa  foloseasca scari de acces special confectionate, cu carlige de fixare pe partea superioara si cu armaturi  ascutite montate pe partea inferioara in vederea asigurarii stabilitatii acestora. 

▪ Pentru operatiile de incarcare - descarcare prin rostogolire sau alunecare a materialelor din mijloacele de  transport, trebuie folosite grinzi bine fixate si calculate corespunzator greutatii materialelor respective. Se  vor lua masuri de franare a deplasarii obiectelor manipulate (trolii, franghii etc). 

▪ La descarcarea pe plan inclinat, se interzice intreruperea lucrului pana cand materialele nu sunt complet  descarcate de pe acesta si asezate la locul de depozitare. Este interzis a se sta in fata materialelor  manipulate pe plan inclinat. 

▪ Materialele cu forme geometrice regulate sau ambalate in forme geometrice regulate trebuie incarcate in  mijloacele de transport in stive, cu randuri intretesute asigurandu-se o buna stabilitate. Pentru situatia in  care se depaseste inaltimea obloanelor, trebuie asigurata stabilitatea materialelor. 

▪ La incarcarea si descarcarea mijloacelor de transport, muncitorii trebuie astfel asezati incat sa nu se  loveasca intre ei, cu uneltele de lucru sau cu materialul care se manipuleaza. 

 Efectuarea transporturilor 

▪ Este interzis transportul prin tarare a materialelor sau a utilajelor, cu exceptia transportului pe sanie. 

▪ Se interzice transportul cu autovehicule a obiectelor sau materialelor sprijinite pe role. 

▪ Inainte de inceperea lucrului, toate autovehiculele trebuie verificate si din punctul de vedere al prevenirii si  

stingerii incendiilor (starea tehnica a masinii, instalatia de alimentare cu combustibil, aprinderea, carburatia  si esaparea, instalatia electrica, sa nu prezinte scurgeri de ulei, existenta stingatoarelor si starea lor etc.)   luandu-se masuri imediate pentru remedierea deficientelor constatate. 

▪ Este interzisa stationarea autovehiculelor in apropierea focurilor deschise, a materialelor, a lichidelor si  gazelor inflamabile. 

▪ Se interzice transportul de persoane cu mijloace destinate transportului de materiale. Fac exceptie  mijloacele de transport prevazute cu locuri special amenajate, conform prevederilor regulamentului de  circulatie pe drumurile publice. 

▪ Incarcatorii si descarcatorii de materiale pe autovehicule care calatoresc in spatele cabinei, intr-un loc  special amenajat sunt obligati: 

 - sa nu stea pe incarcatura; 

 - sa nu fumeze; 

 - sa nu stea in picioare; 

 - sa nu deplaseze incarcatura dintr-un loc in altul; 

 - sa observe eventualele deplasari, slabiri sau deteri-orari ale legaturilor tncarcaturii sesizand imediat  conducatorul mijlocului de transport in vederea luarii masurilor corespunzatoare;  

- sa nu slabeasca incuietorile sau sa deschida obloanele; 

 - sa nu se aseze pe obloane. 

▪ Este interzisă prezenţa persoanelor în caroseriile autovehiculelor, chiar în locuri special amenajate, dacă se transportă produse care pot să-şi modifice poziţia în timpul mersului (buşteni, material granular, butoaie  etc.) 

▪ înainte de plecarea în cursă conducătorul autovehiculului trebuie să se convingă că nu există pericol de  accidentare a însoţitorilor care călătoresc. 

▪ Trecerea şi staţionarea autovehiculelor în apropierea pieselor incandescente sau a locurilor cu temperaturi  ridicate se va face la o distanţă de minimum 15 m. 

▪ Se interzice trecerea autovehiculelor peste liniile de cale ferată prin alte locuri decât pasajele special  construite si semnalizate conform regulilor în vigoare. 

▪ Se interzice oricărei persoane ca în timpul mersului să stea pe pe bara de tracţiune, pe aripi sau în spatele  scaunului de conducere a mijlocului de transport dacă acesta nu este prevăzut din construcţie cu locuri  special amenajate. 

▪ în timpul mersului este interzisă urcarea sau coborârea de pe mijlocul de transport, precum şi trecerea de  pe acesta pe remorci şi invers. 

▪ Gabaritul autovehiculului şi al remorcilor ( cu încărcătură ) va fi ales în funcţie de caracteristicile căilor de  circulaţie existente./ Transportul încărcăturilor agabaritice în incintă trebuie reglementat prin instrucţiuni  elaborate de conducerea persoanei juridice sau persoana fizică. / Pentru autovehiculele şi remorcile care  se vor deplasa şi pe drumurile publice, încărcătura nu va depăşi înălţimea de 4 m şi lăţimea de 2,75 m. în  situaţii speciale când gabaritul este depăşit, se va cere avizul organelor în drept. 

▪ Este interzisă punerea în mişcare şi conducerea de la sol a mijloacelor de transport prevăzute cu loc pentru conducător. 

▪ Urcarea şi coborârea persoanelor trebuie să se facă numai în timpul staţionării autovehiculului, sub  supravegherea conducătorului acestuia. 

 

 Mijlocul de transport 

▪ Este interzisa achizitionarea mijloacelor dc transport auto daca acestea nu sunt insotite de cartea tehnica 

▪ Starea tehnica a autovehiculelor si remorcilor utilizate in transportul intern trebuie sa corespunda  regulamentului privind circulatia pe drumurile publice. 

▪ Conducerea persoanei juridice sau persoana fizica trebuie sa ia masuri pentru efectuarea intretinerilor,  reviziilor si reparatiilor autovehiculelor si remorcilor din dotare, conform prevederilor din cartea tehnica, de  catre persoane autorizate. 

▪ Fiecare mijloc de transport trebuie sa fie inscriptionat cu numarul de ordine, viteza maxima de circulatie si  capacitatea maxima de transport. 

▪ Se interzice utilizarea mijloacelor de transport auto cu starea tehnica necorespunzatoare. 

▪ La inceputul fiecarui schimb, conducatorul mijlocului de transport trebuie sa verifice starea franelor de la  mecanismul de deplasare si cel de ridicare, si starea de uzura a lanturilor si cablurilor. 

▪ Se interzice orice fel de reparatie, curatire sau ungere in timpul functionarii mijloacelor de transport. 

▪ Prezenta mijlocului de transport, aflat in mod accidental in reparatie, pe calea intema de circulatie, trebuie  semnalizata cu mijloace de avertizare. 

▪ Dispozitivele de protectie ale utilajelor de transport vor fi astfel fixate incat sa nu poata fi indepartate. In  vederea efectuarii unor reparatii, indepartarea lor este permisa numai dupa oprirea mijlocului de transport.  La terminarea reparatiei, acestea vor fi montate la loc. 

▪ Stationarea mijloacelor de transport trebuie sa se faca numai pe partea dreapta a sensului de mers. In  acest caz mijloacele de transport trebuie obligatoriu asigurate prin franare impotriva unei deplasari  necomandate. La stationare in panta se pun suplimentar si saboti la roti. Remorcile mijloacelor de transport, in timp ce stationeaza necuplate, trebuie imobilizate cu saboti de frana, 

▪ Este interzisa daramarea cu mijloace de transport a stivelor de baloturi, lazilor sau a altor materiale. 

▪ Mijloacele de transport intern cu actionare mecanică sau electrică nu vor fi utilizate pentru tragerea sau  împingerea vagoanelor sau altor vehicule. Această interdicţie nu se referă la vehiculele construite special  pentru asemenea operaţii. 

▪ Este interzis a se impune conducătorului mijlocului de transport să plece în cursă dacă starea tehnică a  autovehiculelor sau a remorcilor este necorespunzătoare. 

▪ Pentru lucrul în mediu potenţial exploziv sau cu pericol de incendiu trebuie utilizate mijloace de transport de construcţie antiexplozivă. 

▪ La umflarea roţilor cu jantă şi inel demontabil trebuie folosite dispozitive de protecţie care să elimine  accidentele la această operaţie. 

 Conducătorul mijlocului de transport auto 

▪ Conducerea autocamioanelor, autobasculantelor şi autocisternelor în incintă este permisă numai per soanelor care posedă permis de conducere valabil pentru categoria respectivă, eliberat de organul de  poliţie. 

▪ Conducerea persoanei juridice sau persoana fizică trebuie să asigure instruirea corespunzătoare a per soanelor care vor conduce electro(moto)carele şi tractoarele care nu se deplasează pe drumurile publice. 

▪ Este interzisă încredinţarea mijlocului de transport persoanelor străine, chiar dacă sunt autorizate pentru  conducerea acestuia, fără avizul conducătorului formaţiei de lucru. 

▪ Conducătorul mijlocului de transport este obligat să cunoască şi să respecte indicatoarele de circulaţie şi  mijloacele de avertizare întâlnite în incintă. 

▪ Conducătorul mijlocului de transport intern cu acţionare mecanică sau electrică este obligat să respecte  instrucţiunile de utilizare prevăzute în cartea tehnică a utilajului. 

▪ Se interzice conducerea autovehiculelor de către conducătorii auto bolnavi sau sub influenţa băuturilor  alcoolice. Conducerea persoanei juridice sau persoana fizică trebuie să verifice permanent şi să ia măsuri  pentru respectarea regimului normal de lucru al conducătorilor de autovehicule, interzicând conducerea  mijloacelor de transport, de către cei bolnavi, sau sub influenţa băuturilor alcoolice. 

▪ în caz de îmbolnăvire sau accidentare, conducătorul autovehiculului este obligat să anunţe şeful ifarhic  pentru a trimite înlocuitor. 

▪ Conducătorul mijlocului de transport este obligat sa participe la supravegherea desfasurarii operatiilor de  incarcare - descarcare in conditii de securitate. 

▪ In timpul functionarii mijlocului de transpoA auto se interzice conducatorului acestuia sa lase masina fara  supraveghere, sa stea de vorba sau sa permits altor per-soane manipularea comenzilor. Daca este necesar sa paraseasca masina, el o va opri din functionare si o va bloca prin introducerea in una din viteze sau  marsarier, luand cheile de contact si inchizand usile cabinei cu cheia. 

▪ Pentru a preveni producerea accidentelor cauzate de aparitia unor defectiuni, conducatorul va opri mijlocul  de transport la sesizarea unor zgomote anormale si ori de cate ori considera ca este necesar sa efectueze  un control tehnic. 

▪ Pornirea motorului cu manivela trebuie si fie executata numai de catre conducatorul autovehiculului; fiind  interzisa efectuarea acestei operatii de catre alte persoane. 

▪ Conducatorul autovehiculului va proceda pornirea motorului si la manevrarea autovehiculului numai dupa  ce s-a asigurat ca nu se gasesc persoane sub masina sau in apropierea ei pentru evitarea accidentarii  acestora 

▪ Inainte de intrarea in hala sau in depozit conducatorul trebuie sa opreasca autovehiculul la o distanta de  minimum 5 m de intrare, sa mearga pe jos in hala si sa anunte maistrul sau seful de atelier asupra  manevrelor pe care le are de facut, luand acceptul pentru executarea acestora. 

▪ Conducatorii de autovehicule trebuie sa opreasca si sa dea concurs ori de cate ori trec pe langa locul unui  accident, pentru salvarea vietii persoanelor accidentate si transportarea acestora la primul post de asistenta medicala, sesizand imediat seful ierarhic. 

▪ La mersul inapoi si la executarea unor manevre cu autovehiculele in hale de lucru si treceri inguste, se va  merge incet si numai pilotat de o persoana care trebuie sa se gaseasca in permanenta in campul vizual al  conducatorului. 

▪ Conducatorul autovehiculului trebuie sa semnalizeze acustic manevra de mers inapoi.

 ▪ Se interzice pornirea autovehiculelor si tractoarelor prin impingere sau remorcare cu ajutorul cablurilor de  catre alte masini, prin coborarea libera pe panta sau prin alte metode improvizate. 

▪ La transporturile de noapte vor fi admisi numai conducatorii de autovehicule care sunt apti pentru lucru. 

▪ Se interzice dormitul in cabina autovehiculului cu motorul in functiune. 

 Remorcarea 

▪ Remorcarea autovehiculelor ramase in pana se va face conform regulamentului de circulatie pe drumurile  publice. 

▪ Remorcile, semiremorcile si trailerele trebuie prevazute cu instalatii de iluminat si de semnalizare ca si  vehiculele care tracteaza. 

▪ Se interzice remorcarea autovehiculelor sau a remorcilor cu cabluri sau lanturi, folosindu-se numai bara de  otel rigida. 

▪ Remorca tractata va fi asigurata fata de vehiculul tragator cu lanturi sau cabluri. 

▪ Pentru remorcare, autovehiculul care tracteaza, se va apropia cu o viteza redusa de vehiculul care urmeaza a fi tractat. 

▪ Se interzice remorcarea simultana a mai mull de doua remorci auto. 

▪ Pe timpul remorcarii se interzice patrunderea persoanelor intre mijlocul de transport si remorci. 

▪ Se interzice mersul inapoi al mijlocului de transport pentru cuplare fara a fi pilotat. 

 Parcarea - gararea 

▪ Parcarea autovehiculelor se face in locuri destinate acestui scop. Se interzice parcarea pe caile de acces  din garaj si de circulatie din incinta, precum si sub liniile electrice aeriene. 

▪ Locurile destinate parcarii autovehiculelor trebuie alese astfel incat sa permita evacuarea rapida a acestora  in caz de incendiu. 

▪ Este interzisa parcarea pe platforme a autovehiculelor care prezinta scurgeri de combustibil. Se interzice  utilizarea focului deschis pentru incalzirea motoarelor autovehiculelor sau in vederea mentinerii in stare  calda a motoarelor aflate pe platforma de parcare. 

▪ Autovehiculele se parcheaza pe platforme, grupate in raport de tipul si destinatia lor. Autocisternele  destinate pentru transportul lichidelor combustibile se parcheaza la marginea platformei astfel incat un  eventual incendiu produs la acestea sa nu se propage la celelalteautovehicule sau la constructiile,  instalatiile ori depozitele vecine. Este interzisa parcarea autocisternelor in apropierea statiilor de alimentare. 

▪ Dupa terminarea programului conducatorul autovehiculului este obligat: 

 - sa parcheze autovehiculul la locul stabilit; 

 - sa asigure autovehiculul; 

 - sa sesizeze eventualele defectiuni ivite. 

▪ Cheile autovehiculelor garate sau parcate se vor pastra, in afara programului de lucru, la poarta, pentru a  se putea interveni in caz de necesitate. 

▪ In interiorul garajelor este interzisa depo-i zitarea, chiar si temporara a materialelor, lichidelor si gazelor j  combustibile. 

▪ Este interzisa folosirea focului deschis (lampi cu benzina etc.) pentru incalzirea motorului sau la executarea  unor lucrari de sudura, lipire etc. in interiorul garajelor . 

▪ Este interzisa folosirea benzinei si petrolului pentru curatirea pardoselilor, mainilor, imbracamintei sau a  pieselor in garaje. 

▪ Acumulatoarele autovehiculelor se vor incarca numai la instalatii special amenajate, incarcarea  acumulatoarelor in garaj fiind interzisa. 

 Alimentarea 

▪ Alimentarea cu combustibil a mijloacelor auto se va face numai in locurile special amenajate, ziua si numai  in cazuri exceptional noaptea, la lumina lampilor electrice protejate. Nu este admisa alimentarea cu com bustibil in interiorul garajelor. 

▪ La statiile de alimentare cu combustibil, conducatorii autovehiculelor sunt obligati: 

 - sa respecte distanta de cel putin 3 m fata de autovehiculele care se alimenteaza si cel putin 1 m intre  autovehiculele care urmeaza la rand: 

 - sa opreasca functionarea motorului in timpul alimentarii; 

 - sa respecte regulile de ordine interioara ale statiei de alimentare; 

 - sa opreasa imediat si sa indeparteze autovehiculul la o distanta de cel putin 50 m de statie, daca se  produc rateuri; conducatorii celorlalte autovehicule care se gasesc in statia de alimentare, trebuie sa dea   ajutor la indepartarea autovehiculului; 

 - sa nu plece de langa autovehicul; 

 - sa nu fumeze sau sa foloseasca focul deschis pe teritoriul statiei; 

 - sa regleze motorul sau sa remedieze orice defectiune pe o raza de 50 m 

▪ Este interzis ca insotitorii si persoanele aflate in cabina sau in caroseria autovehiculului sa fumeze pe  teritoriul statiei sau depozitului de carburanti pe timpul alimentarii. 

▪ Pentru prevenirea incendiilor, rezervoarele si conductele de combustibil nu trebuie sa prezinte scurgeri.  Dupa alimentare, se va sterge de pe rezervor combustibilul scurs si se va inchide bine busonul rezervorului. 

▪ Alimentarea autovehiculelor cu combustibil se va face numai mentinandu-se, in timpul alimentarii, pistonul  pompei de alimentare sprijinit de gura de alimentare a rezervoarelor. Cand nu exista pompe speciale de ali mentare, se vor folosi palnii cu cot, prevazute cu sita, iar transportul combustibilului la autovehicule se va  face numai in vase inchise. 

▪ Este interzisa alimentarea carburatorului cu benzina prin turnare libera (cu sticla, cu furtun racordat la bidoane sau alte sisteme improvizate). 

 

IPSSM 

MANIPULAREA, TRANSPORTUL PRIN PURTARE 

SI DEPOZITAREA MATERIALELOR 

  

 SCOPUL - prezentelor instructiuni este eliminarea sau diminuarea factorilor de risc specifici manipularii,   transportului prin purtare si cu mijloace nemecanizate si a depozitarii tuturor materialelor existente.   

Dotarea salariatilor cu echipament individual de protectie si alegerea sortimentelor adecvate se realizeaza   in conformitate cu prevederile din ,,LISTA INTERNA DE ACORDARE SI UTILIZARE A ECHIPAMENTULUI DE PROTECTIE". 

 In cazul in care manipularea si transportul prin purtare nu pot fi evitate conducerea societatii : 

A. - va evalua conditiile de securitate si sanatate pentru activitatile specifice acestei operatii cu privire la 

- caracteristicile masei 

- efortul fizic depus 

- caracteristicile mediului de munca  

- caracteristicile activitatii 

B. - va dispune si va urmari realizarea masurilor corespunzatoare in scopul evitarii sau reducerii riscurilor de accidentare sau afectare a sanatatii luand in considerare :  

 CARACTERISTICILE MASEI 

- greutatea si dimensiunile 

- dificultatea de apucare 

- instabilitatea sau riscul deplasarii continutului 

- plasarea in asa fel incat ea trebuie manipulata la o anumita distanta de trunchi sau cu flexie a  trunchiului  

- susceptibilitatea de producere a unor leziuni datorata marginilor, muchiilor in special in  eventualitatea unei ciocniri 

 EFORTUL FIZIC 

- prea mare 

- care nu poate fi realizat decat printr-o miscare de rasucire a trunchiului 

- care antreneaza o miscare brusca a masei 

- care este realizat atunci cand corpul se afla intr-o pozitie instabila 

CARACTERISTICILE MEDIULUI DE MUNCA 

- inexistenta unui spatiu sufficient in special pe verticala, pentru realizarea activitatii 

- pardoselile alunecoase si/sau care prezinta neregularitati 

- imposibilitatea ridicarii manuale la inaltime, in siguranta 

- manipularea maselor la mai multe niveluri 

- instabilitatea pardoselii pe care sunt manipulate materialele 

- conditii climatice necorespunzatoare 

CERINTELE ACTIVITATII 

- efort fizic frecvent si prelungit 

- insuficienta repaosului fiziologic sau de recuperare 

- distante mari pentru transportat sarcini ritm impus de procesul de munca care nu poate fi  schimbat de salariat 

 MANIPULAREA SI TRANSPORTUL PRIN PURTARE A MASELOR 

∙ La efectuarea operatiilor de manipulare si transport prin purtare a maselor, se vor repartiza numai salariati  care corespund din punct de vedere fizic  

∙ Se interzice manipularea frecventa si prelungita a sarcinilor, fara efectuarea controalelor medicale periodice 

∙ Masele manipulate si transportate manual, distantele de transport manual pe orizontala, masele  transportate manual pe plan inclinat, inaltimea maxima la care sunt ridicate masele, distanta dintre doua  niveluri intre care sunt efectuate transporturi manuale sau a masele maxime care pot fi transportate pe plan inclinat cu mijloace de transport nemecanizate nu trebuie sa depaseasca valorile maxime  

∙ Se interzice transportul prin purtare a maselor care impiedica vizibilitatea 

∙ Se interzice manipularea de catre un singur salariat a maselor cu centre de greutate excentrice, care pot  genera dezechilibrari 

∙ Se interzice transportul prin purtare a maselor care nu au sisteme de prindere corespunzatoare 

∙ Manipularea in acelasi timp a doua sau mai multor obiecte se face numai daca sunt fixate intre ele  corespunzator. Se interzice manipularea sau transportul prin purtare in acelasi timp a maselor care sunt  instabile intre ele 

∙ Obiectele ambalate in cutii, lazi etc. trebuie fixate in interioprul ambalajelor. Se interzice transportul prin  purtare a maselor nefixate corespunzator in ambalaje 

∙ Traseul pe care il parcurge salariatul in timpul transportului prin purtare nu trebuie sa fie cu obstacole,  instabil sau alunecos 

∙ Manipularea si transportul prin purtare a maselor care au margini sau suprafete taietoare sau care datorita  naturii lor pot produce leziuni ale mainilor se va face cu echipament de protectie adecvat(palmare, manusi  de protectie rezistente la penetratie etc.) 

∙ Se interzice manipularea maselor in/din locuri in care nu exista spatiu pe orizontala sau verticala  corespunzator pentru realizarea acestei activitati, fara a se lua masuri suplimentare pentru micsorarea  riscului de accidentare 

∙ Se interzice cresterea numarului de ridicari sau coborari pe unitatea de timp peste prevederile legale 

∙ Se interzice utilizarea salariatilor la manipularea si transportul manual al maselor daca nu au echipament  individual de protectie corespunzator si in buna stare  

DEPOZITAREA, STIVUIREA, INCARCAREA SI DESCARCAREA MATERIALELOR IN BUCATI 

∙ Depozitarea materialelor se va face astfel incat sa se excluda pericolul de accidentare, incendii si explozii ∙ Depozitarea materialelor pe rafturi se face asa in fel incat sa nu fie posibila caderea lor ∙ La stivuirea materialelor in incaperi, greutatea stivelor nu va depasi sarcina maxima admisa a planseului  si/sau pardoselii 

∙ Stivuirea se va face fara deteriorarea ambalajului. Stivele vor fi constituite din materiale cu aceleasi forme si dimensiuni sau din ambalaje de acelasi tip si dimensiuni 

∙ Este interzisa stivuirea materialelor sau ambalajelor cu forme geometrice diferite 

∙ In cazul depozitarii materialelor ambalate in cutii, lazi, butoaie sau alte ambalaje cu forme geometrice  regulate, cand suprapunerea se face direct pe ambalaje, peretii ambalajelor trebuie sa reziste presiunii  exercitate de materialele situate deasupra, sa nu prezinte deformari sau deteriorari, iar inaltimea de stivuire  va fi determinata de rezistenta mecanica a ambalajelor, stabilita prin standarde sau norme interne de  fabricatie 

∙ Scoaterea materialelor din stiva se va face astfel incat sa se evite prabusirea stivei 

∙ Cand incarcarea-descarcarea sau transportul materialelor se efectueaza de doi sau mai multi salariati  efortul repartizat pe o persoana nu trebuie sa depaseasca limitele admise, prevazute in normative. Se va  asigura ca obiectele(materialele) respective sa se poata prinde bine cu unelte de apucare sau cu mainile ∙ In cazul in care o sarcina este incarcata-descarcata sau transportata prin purtare, concomitent de catre mai  multe persoane, acestea vor ridica si cobori sarcina in acelasi timp(la comanda conducatorului operatiei) 

∙ La incarcarea-descarcarea vehiculelor, salariatii trebuie sa fie astfel asezati incat sa nu se loveasca intre ei  cu uneltele de lucru sau cu materialul care se manipuleaza 

∙ Distanta dintre doi incarcatori manuali care lucreaza in acelasi timp la incarcare-descarcare, trebuie sa fie  de cel putin 3 m 

∙ Se interzice accesul la locul de descarcare-incarcare manuala a persoanelor care nu au nici o atributie la  aceste operatii 





MASURI TEHNICO-ORGANIZATORICE 

LA 

MANIPULAREA MANUALA A MASELOR 

 Se iau pentru evitarea sau reducerea riscurilor de accidentare si/sau de afectare a sanatatii, determinate  de  

 manipularea manuala a maselor luand in considerare urmatoarele elemente de referinta : ∙ caracteristicile masei ; manipularea manuala a unei mase poate prezenta riscuri, in special de afectiuni  dorsolombare, daca masa este : 

- prea grea sau prea mare 

- incomoda sau greu de apucat 

- instabila sau are un continut ce risca sa se deplaseze 

- plasata astfel incat trebuie manipulata la o anumita distanta de trunchi sau cu flexia ori ritatia  trunchiului 

- susceptibila sa produca leziuni asupra angajatilor din cauza marginilor si/sau a consistentei sale,  in special in eventualitatea unei ciocniri 

∙ efortul fizic necesar ; efortul fizic poate prezenta riscuri, in special de afectiuni dorsolombare daca: 

- este prea mare 

- nu poate fi realizat decat printr-o miscare de rasucire a trunchiului 

- antreneaza o miscare brusca a masei de transportat 

- este realizat atunci cand corpul se afla intr-o pozitie instabila 

∙ caracteristicile mediului de munca ; caracteristicile mediului de munca pot determina o crestere a  riscurilor, in special in afectiuni dorsolombare, daca : 

- nu exista suficient spatiu, in special pe verticala, pentru realizarea activitatii 

- pardoseala este alunecoasa sau prezinta neregularitati care determina dezechilibrare - locul unde se desfasoara activitatea de munca sau mediul de munca nu permit angajatului sa  manipuleze manual masele la o inaltime sigura sau intr-o pozitie de lucru confortabila 

- pardoseala sau planul de lucru prezinta denivelari care impun manipularea masei la diferite  niveluri 

- pardoseala sau punctul de sprijin al piciorului sunt instabile 

- temperatura, umiditatea sau circulatia aerului sunt necorespunzatoare 

∙ cerintele activitatii : activitatea poate prezenta riscuri, in special de afectiuni dorsolombare, daca implica una sau mai multe dintre cerintele urmatoare : 

- efort fizic frecvent si prelungit care solicita in special coloana vertebrala 

- perioada insuficienta de repaus fiziologic sau de recuperare 

- distante prea mari pentru ridicare, coborare sau transport 

- ritm al activitatii impus printr-un proces care nu poate fi schimbat de catre angajat  

∙ factori individuali de risc ; angajatul poate fi expus riscului daca : 

- este necorespunzator din punct de vedere fizic sa realizeze sarcina respectiva 

- poarta haine, incaltaminte sau alte lucruri personale necorespunzatoare 

- nu are cunostintele sau instructajul adecvat ori necesar 

 PENTRU PREVENIREA RISCURILOR DETERMINATE DE EFORTUL FIZIC, TREBUIE EVITATE:   

- pozitiile de munca vicioase si/sau fixe 

- miscarile extreme 

- miscarile bruste 

- miscarile repetitive 

 Este necesar ca manipularea maselor sa fie realizata corect, in conformitate cu principiile fiziologice si   biomecanice. 




IPSSM 

INTRETINERE SI REPARATII AUTOVEHICULE 

 ORGANIZAREA LOCULUI DE MUNCA 

▪ Caile de acces din hale, ateliere si de pe platformele tehnologice vor fi intretinute in stare buna si vor fi  prevazute cu marcaje si indicatoare de circulatie standardizate 

▪ Incalzirea halelor si a incaperilor de lucru va fi asigurata in perioada anotimpului rece in functie de  temperatura exterioara  

▪ In halele de intretinere si reparare a autovehiculelor, canalele de revizie, vor fi mentinute in stare curata,  asigurandu-se scurgerea apei, a uleiurulor si a combustibililor 

▪ Nu se admite pornirea motoarelor autovehiculelor in interiorul halelor, decat daca exista instalatii de  exhaustare, in stare de functionare. 

▪ Persoanele juridice vor asigura afisarea instructiunilor tehnice si de exploatare privind instalatiile de  ventilatie, precizand programul de functionare al acestora, precum si obligatiile referitoare la reviziile  tehnice si periodice. De asemenea, se va preciza numele persoanei care raspunde de exploatarea  instalatiei 

▪ Utilajele din hala si ateliere (polizoare, masini de gaurit etc.) vor fi bine fixate, legate la pamant, dotate cu dispozilive de protectie in buna stare. Deasemenea, utilajele vor avea afisate instructiunile tehnice de exploatare si de protectie a muncii. 

▪ Cricurile din dotarea halelor de reparatii sau a canalelor de revizie vor fi mentinute in permanenta in stare buna de functionare si vor avea inscriptionata sarcina maxima. 

▪ La demontarea, montarea si transportul subansamblelor grele sau vohiminoase se vor folosi mijloace mecanice de ridicare si manipulare. Prinderea subansamblelor la mijloacele de ridicat se va face cu dispozitive speciale, omologate, care sa asigure prinderea corecta si echilibrata a subansamblelor. 

▪ Se interzice ca la prinderea subansamblelor sa se folosească lanturi sau cabluri care nu au poansonate sarcina maxima de ridicat. 

▪ Dispozitivele de suspendare a autovehiculelor si stelajele pentru aşezarea pieselor trebuie sa aiba stabilitate si rezistenta corespunzatoare. Acestea vor fi mentinute, in permanenta, in stare buna de folosire. 

▪ Exploatarea, intretinerea si repararea instalapilor de ridicat se va efectua in conformitate cu prevederile prescriptiilor tehnice ISCIR in vigoare si ale cartilor tehnice respective. Personalul muncitor de diferite meserii si care ocazional utilizeaza instalatiile de ridicat, trebuie sa fie autorizat ca legatori de sarcini, in conformitate cu prescriptive Rl-87 colectia ISCIR. 

▪ In halele de reparatii in care se executa si lucrari de sudura la autovehicule se va stabili locul de amplasare a tuburilor de oxigen, a generatoarelor de sudura oxiacetilenica, a transformatoarelor de sudura electrica, precum si a paravanelor de protectie folosite in timpul sudurii electrice. Transformatoarele de sudura electrica vor fi conectate la instalatia de legare la pamant, iar cablurile vor fi amplasate si protejate astfel incat sa nu fie deteriorate de rotile autovehiculelor care circula in timpul reparatiilor (efectuate pe platforme). 

▪ Petele de ulei si de combustibil de pe pardoselile halelor sau incaperilor vor fi acoperite cu nisip, dupa care vor fi luate masuri de curatare si evacuare a materialului rezultat in locuri care nu prezinta pericol de incendiu. 

▪ Carpele, caltj si alte materiale textile folosite la curatirea si stergerea pieselor sau a mainilor vor fi depuse in cutii metalice cu capac de inchidere si evacuate in locuri stabilite in acest scop pentru a fi arse sau ingropate. 

 

▪ In halele de reparare a autovehiculelor se vor monta placi avertizoare si afise sugestive pe teme de  protectie a muncii, referitoare la activitatea efectiv prestata. 

▪ In cazul incaperilor in care se gasesc instalatii prin a caror manevrare sau atingere se pot produce  accidente, pe usile acestora se vor fixa tablite cu inscriptia "INTRAREA INTERZISA PERSOANELOR  STRAINE". Aceste tablite se vor fixa si pe usile incaperilor in care sunt instalate cazane cu abur,  transformatoare, redresoare. 

▪ Lucratorii trebuie sa poarte echipament de lucru si echipamentul de protecple corespunzator lucrarilorpe  care , le executa cu instalatiile si utilajele din dotare 

▪ In locurile unde exista pericole de incendiu, explozii, intoxicatii si surse de zgomot sau vibrajii se vor efectua masuratori in vederea depistarii depasirii CMA si a anihilarii surselor acestora. 

▪ Sculele vor fi asezate pe suporturi speciale, amplasate in locuri corespunzatoare si la locuri accesibile.  Dupa terminarea lucrului sculele vor fi curajate, dupa care vor fi inchise in dulapuri. Ascutirea sculelor de  taiat, cioplit se va face de un lucrator instruit special in acest scop. 

▪ Lucratorii sunt obligati ca inainte de inceperea lucrului sa verifice daca uneltele si utilajele pe care le  folosesc sunt in stare buna si corespund din punctul de vedere al securitatii muncii. Se interzice folosirea  uneltelor si utilajelor care nu corespund acestor verificari. 

▪ Inainte de inceperea lucrului, locul de munca trebuie sa fie in perfecta ordine. Nu se admite aglomerarea  locului de munca cu materiale, scule etc. 

▪ Este interzisa modificarea sculelor prin sudarea prelungitoarelor improvizate pentru chei.in vederea maririi  cuplului. 

▪ Zilnic, inainte de inceperea lucrului, maistrul si sefii de echipa vor verifica starea de sanatate si oboseala a  muncitorilor. Daca acestia se afla sub influenta bauturilor alcoolice vor fi indepartati de la lucru. 

▪ Este interzisa pastrarea imbracamintii personale a lucratorilor si a alimentelor in incinta halei sau atelierelor. Imbracamintea se va pastra numai in vestiar. Alimentele se vor consuma numai in incaperile special  amenajate si destinate de imitate in acest scop si numai dupa ce lucratorii respectivi isi vor spala bine  mainile. 

▪ Persoanele cu atributii de serviciu vor urmari si vor interzice introducerea si consumul bauturilor alcoolice in unitate si la locurile de munca, cunoscand ca raspund personal de starea si capacitatea de munca a  personalului din subordine pe tot timpul lucrului. 

▪ Inainte de inceperea lucrului, persoanele cu atributii de serviciu vor verifica functionarea tuturor instalatiilor,  utilajelor si dispozitivelor din dotare. De asemenea vor verifica legatura la pamant a tuturor utilajelor  actionate electric, si cazul in care se constata defectiuni sau ca legatura la pamant sau la conductorul de  nul al re|elei este intrerupta, se va scoate utilajul de sub tensiune, vor anunta muncitorii special desemnati  din unitate, vor supraveghea remediarea defectiunii constatate si se va incuviinta folosirea utilajului  respectiv. 

▪ La repartizarea lucrarilor pe muncitori, maistrul sau seful de echipa va indica procedeul corect de lucru  (nepericulos) si masurile corespunzatoare privind utilizarea instalatiilor, utilajelor si sculelor din dotare. Va  verifica starea echipamentului de protectie care va fi folosit de muncitor la lucrarea respectiva. 

▪ Autovehiculele aflate pe pozitiile de lucru din hale, ateliere sau platforme tehnologice vor fi asigurate  (calate) impotriva deplasarilor necomandate, in care scop vor fi folosite pene sau cale special confectionate. In cazul in care nu se executa lucrari la motor sau la transmisie, autovehiculele vor fi asigurate si cu  mijloace proprii (frana de ajutor si cuplarea intr-o treapta de viteza). 

▪ Iluminatul natural si artificial se va realiza astfel incat sa se asigure o buna vizibilitate la locul de munca. 

▪ Corpurile de iluminat trebuie sa fie curatate periodic. De asemenea, se vor face masuratori periodice  asupra iluminarii, precum si verificarea instalatiilor de iluminat. 

 Protectia impotriva incendiilor si exploziilor 

▪ In incaperi cu pericol de incendii si exploziisunt interzise: fumatul, intrarea cu foe deschis, cu piese sau  materiale incandescente, producerea de scantei, lovirea a doua scule feroase si folosirea echipamentului  de lucru din materiale sintetice. In acest scop pe usa de intrare se vor monta placute avertizoare. 

▪ Este interzis accesul in atelierele cu pericol de explozie a tuturor persoanelor straine. Pe usile acestor  incaperi se vor monta tablite cu inscripfia "INTRAREA OPRITA". 

▪ Este interzis fumatul in halele de intretinere si repara|ii. In acest scop se vor amenaja locuri pentru fumat. ▪ Este interzisa pastrarea rezervoarelor, a bidoanelor cu combustibili lichizi, carbid, cu uleiuri, a vaselor cu  acizi, vopsele, diluant etc., in interiorul halelor sau atelierelor cu exceptia locurilor anume prevazute prin  proiectul de constructie. 

 

REPARAREA AUTOVEHICULELOR 

 

 Spalarea / Rampa de spalare manuala 

▪ Daca in apropierea rampei se afla un drum de circulatie pentru pietoni sau vehicule, intre rampa si drum se  vor monta paravane asigurate contra rasturnarii astfel incat jetul de apa de spalare sa nu loveasca oamenii  sau vehiculele care tree pe drum. 

▪ Autovehiculele ce urmeaza a fi spalate se manevreaza cu atentie pe rampa metalica sau de beton si se  asigura contra pornirii necomandate, cuplandu-se intr-una din viteze, actionandu-se frana de ajutor si  asezandu-se cale de blocare la rotile din spate in ambele sensuri (fata si spatele rotilor). 

▪ Furtunul prin care vine apa sub presiune va fi in buna stare, iar legatura cu piesele metalice se va asigura  cu coliere de strangere. 

▪ Urcarea sau coborarea autovehiculelor pe/si de pe rampa se va face numai dupa ce lucratorii din jur au fost avertizati referitor la operatia ce se executa. 

▪ Se interzice indreptarea jetului de apa sub presiune spre instalatiile electrice aflate in zona rampei. 

▪ Decantoarele si separatoarele de reziduuri petroliere aferente instalatiilor de spalare vor fi acoperite  si ingradite. Aerisirea se va efectua permanent. 

▪ Malul din decantoare va fi evacuat cu ajutorul pompelor de noroi sau alte mijloace mecanizate. 

▪ In timpul curatirii decantorului, lucratorul nu va sta pe suprafafa decantorului. 

▪ Inainte de pornirea pompei de apa se va verifica existenta gratarului (sau a platformei electroizolante) de  protectie de sub tabloul de comanda, precum si legatura la pamant. 

▪ Cuplajul pompei va fi acoperit cu aparatori. 

▪ Inainte de pornirea pompei de apa, capatul furtunului cu stutul va fi tinut in mana sau fixat intr-un colier  pentru a se evita lovirea ca urmare a presiunii jetului de apa. 

▪ La terminarea programului de lucru rampa va fi curatata si spalata. 

▪ Dupa terminarea lucrului, incaperea pompelor si tabloul electric se vor incuia cu cheia. 

 Statia de spalare mecanizata 

▪ Lucratorul statiei nu va introduce un autovehicul la spalat, decat dupa ce va verifica functionarea instalatiei. 

▪ Este interzisa stationarea persoanelor pe carucior in timpul functionarii statiei. 

▪ Se interzice pornirea pompelor si mecanismelor din interiorul tuneluhii, daca lucratorul statiei nu s-a  asigurat ca in interiorul tunelului nu se afla nici o persoana. 

▪ Inainte de inceperea oricarei lucrari in interiorul tunelului, trebuie montate pe podea gratare de lemn pentru  a evita alunecarea personalului. 

▪ Manipularea organelor de comanda a functionarii statiei trebuie sa se faca numai de catre persoanele  autorizate in acest sens. 

▪ Scoaterea autovehiculelor trebuie sa se faca numai cand caruciorul se afla la unul din capetele tunelului, la  pozitia oprit si numai dupa asigurarea ca in jurul caruciorului sau chiar pe carucior nu se afla nici o  persoana. 

▪ Este interzisa manipularea organelor de comanda in timpul efectuarii lucrarilor de revizie sau reparatie a  statiei. 

 Revizia tehnică şi diagnosticarea 

▪ Autovehiculele trebuie să fie introduse în hală cu motorul în funcţiune, având în rezervor o cantitate de  carburant de cel mult 10% din capacitatea acestuia, necesară deplasării autonome de la un punct de lucru  la altul. Fac excepţie autovehiculele care sunt introduse în hală numai pentru reviziile tehnice periodice. 

▪ Autovehiculele trebuie să fie introduse pe linia de revizie şi diagnosticare tehnică numai după ce sunt  spălate. 

▪ Canalul de revizie trebuie menţinut în stare curată, asigurându-se scurgerea apei, a uleiurilor şi a  combustibililor. Introducerea autovehiculelor pe canal se va face cu viteza de maximum 5 km/h, dirijate din  faţă, de la sol, de către conducătorul locului de muncă. 

▪ Verificarea presiunii în pneuri şi ridicarea acesteia la valorile stabilite (faţă sau spate) pentru fiecare tip de  autovehicul trebuie să se facă potrivit prevederilor din tabelul cuprinzând presiunea admisă, care trebuie să  fie afişat la locul de muncă. La umflarea pneurilor se va folosi în mod obligatoriu dispozitivul de protecţie  împotriva săririi cercului de la jantă. In cazul jantelor monobloc sau din mai multe bucăţi nu se utilizează  dispozitiv de protecţie. 

▪ Compresorul folosit la umflarea pneurilor va fi în stare bună de funcţionare, dotat şi inscripţionat  corespunzător. 

▪ Lucrătorul de la rampă, care efectuează verificarea, trebuie să fie instruit şi autorizat asupra cunoaşterii  caracteristicilor tehnice, funcţionale ale compresoarelor. 

▪ Mişcarea autovehiculelor pe rampă trebuie să se facă numai dirijată de persoane cu atribuţii de serviciu,  numai după ce acestea s-au convins că echipa a ieşit din canalul de revizie şi s-a îndepărtat de  autovehicule, iar sculele şi piesele de lucru au fost înlăturate. 

▪ Standul unde se face verificarea bunei funcţionări a sistemului de rulare şi a motorului, trebuie să aibă  montat grilajul de protecţie. 

▪ La verificarea sistemului de semnalizare, lucrătorul trebuie să stea pe podeţul mobil al canalului. 

▪ La operaţia de verificare a mecanismului de direcţie, lucrătorul va cala roţile din spate şi va acţiona frâna de mână, după care va proceda la suspendarea părţii din faţă a autovehiculului. 

▪ In timpul verificării parametrilor dinamici ai autovehiculului pentru a se evita producerea de accidente prin  ieşirea accidentală a autovehiculului de pe postul de încercare, se va asigura blocarea mijlocului de  transport pe post cu cale de blocare. 

▪ La diagnosticarea motorului în timpul funcţionării se vor avea în vedere ca: 

 - în timpul funcţionarii motorului să se evite aşezarea lucrătorului în dreptul paletelor ventilatorului; 

 - să se asigure evacuarea gazelor arse ale motorului folosindu-se în acest scop tubulatura de evacuare şi  sistemul de ventilaţie. 

▪ La utilizarea standurilor de testare a frânei nu se va depăşi valoarea de încercare maximă prescrisă de  uzina constructoare. 

▪ După terminarea operaţiilor de testare a sistemului de frânare, lucrătorul va scoate standul de sub tensiune, va păstra distanţa prescrisă faţă de cilindrii hidraulici şi va părăsi canalul de comandă al cilindrilor hidraulici. 

 Demontarea 

▪ Demontarea autovehiculelor în vederea reparării se va executa în sectoare şi pe posturi de lucru  specializate pentru aceste operaţii. 

▪ Subansamblurile rezultate de la demontarea autovehiculelor trebuie depozitate în spaţii special destinate în  acest scop. 

▪ Se interzice depozitarea subansamblurilor rezultate de la demontarea autovehiculelor pe căile de acces. 

▪ Indepărtarea subansamblelor de pe autovehicul se va face numai după ce lucrătorul a verificat că toate  îmbinările acestora cu reperele învecinate au fost demontate. 

▪ Uneltele de lucru utilizate de către muncitori, precum şi instalaţiile de ridicat (cricuri, macarale etc.) vor fi  controlate înainte de începerea lucrului. 

▪ Se interzice folosirea sculelor decalibrate sau defecte. 

▪ Se interzice executarea operaţiilor de demontare a părţilor din autovehicul, când acestea sunt prinse sau/şi  susţinute de mijlocul de ridicat. 

▪ La demontarea arcurilor se vor folosi cleşti sau scule speciale. 

▪ Depresarea bucşelor, inelelor de rulmenţi, cămăşilor etc. se va face numai cu prese şi dispozitive speciale. 

▪ Transportul subansamblelor demontate, grele sau voluminoase se va face cu mijloace de transport pe care  se va asigura stabilitatea acestora în timpul transportului. 

▪ La demontarea îmbinărilor nituite trebuie folosite paravane metalice de protecţie împotriva proiectării de  metal sau a aşchiilor de metal rezultate în timpul lucrului. 

▪ Demontarea părţilor componente ale instalaţiei electrice de pe autovehicul se va face numai dupâ  decuplarea bateriei de acumulatoare. 

▪ Demontarea subansamblurilor de sub cadrul sau caroseria autovehiculului, pe locuri staţionare, se va  executa numai cu autovehiculul aşezat pe capre metalice prevăzute la partea superioară cu pene de lemn,  în bună stare şi dispuse în aşa fel, încât să asigure stabilitatea autovehiculului. 

▪ In lucrul cu flux continuu se interzice trecerea peste transportorul pentru autovehicule în timpul funcţionării  acestuia, dacă nu sunt omologate locurile de trecere corespunzătoare. 

▪ In cazul defectării transportorului pentru autovehicule, acesta va fi oprit imediat, iar intervenţia de depistare  şi remediere a defecţiunii se va face de către echipa de întreţinere specializată. 

▪ Se interzice desfundarea conductelor de benzină, motorină, încercarea conductelor pentru aer etc prin  suflare cu gura. 

▪ Lucrătorii care fac probe sub presiune vor verifica buna funcţionare a manometrelor de control, precum şi  integritatea garniturilor de etanşare. 

▪ Spălarea şi degresarea pieselor mici se vor face numai cu detergenţi, în cuve speciale, amplasate în locuri  corespunzătoare (cu avizul organelor PSI din unitate). 

 Introducerea sau scoaterea autovehiculelor în/din halele şi atelierele de reparaţii  

▪ Autovehiculele vor fi introduse la operaţiile de întreţinere sau de reparare numai după spălarea lor. 

▪ Introducerea autovehiculelor în halele şi atelierele pentru reparaţii se va face cu motorul în funcţiune, numai cu respectarea următoarelor condiţii: 

 - cantitatea de carburanţi din rezervor să fie redusă la strictul necesar deplasării autonome a 21

 autovehicululuipe fluxul tehnologic, fără a depăşi 10% din capacitatea rezevoralui, iar buşonul să fie   montat; 

 - după aşezarea autovehicului pe postul de lucru, se va scoate de sub tensiune instalaţia electrică a   acestuia. 

▪ Introducerea autovehiculelor în hală se va face numai cu mersul înainte cu o viteză de maximum 5 km/h.  Când spaţiul halei este mic şi nu se poate executa întoarcerea autovehiculului, intrarea se va face şi cu  mersul înapoi. In acest caz conducătorul autovehicului va fi ajutat la manevrare de către o alta persoană  care va dirija de la sol intrarea în hală. Această persoană va sta în raza de vizibilitate a şoferului, în afara  autovehiculului. 

▪ Este interzisă introducerea în hale sau ateliere a autovehiculelor încărcate cu materiale combustibile sau  uşor inflamabile sau dacă prezintă scurgeri de combustibil. 

▪ Manevrarea autovehiculelor în incinta halelor se va face sub directa supraveghere a persoanelor cu atribuţii de serviciu, după ce în prealabil s-a efectuat instructajul celor ce execută operaţia şi s-au luat toate  măsurile de siguranţă în vederea evitării riscului de accidentare a persoanelor de la locurile de muncă  alăturate. 

▪ Când cabina este rabatată în faţă, trebuie verificată poziţia cârligului de siguranţă (clichetului), urmărindu-se ca acesta să fie în poziţia "zăvorât". 

▪ Ori de câte ori este necesară rabatarea cabinei, se va monta şi utiliza dispozitivul suplimentar de siguranţă.  Fac excepţie cabinele care se rabat prin utilizarea sistemelor hidraulice. 

▪ Suspendarea autovehiculelor se va face numai pe capre rezistente, corespunzătoare ca înălţime tipurilor de autovehicule din dotare. Se interzice suspendarea pe materiale improvizate (bolţari, cărămizi, pietre etc.). 

▪ Ridicarea şi suspendarea autovehiculului sau rabatarea cabinei se va face numai cu uşile închise. 

▪ Pentru ridicarea autovehiculul cu cricul se va alege punctul indicat al cadrului. Cricul se va aşeza pe teren  neted. Pentru stabilitate, sub cric se vor aşeza bucăţi de scâdură rezistente şi perfect netede. Dacă cricul  nu ajunge în punctul de ridicare, între acesta şi cadru se va aşeza un butuc de lemn din esenţă tare, cu  laturi regulate. In cazul efectuării unor lucrări de suspendare în afara halei pe teren acoperit cu gheaţă, se  va îndepărta mai întâi gheaţa de pe locul unde se pune cricul. 

▪ Transportul în hală sau în ateliere a pieselor mari şi de formă complexă se va face cu cărucioare sau alte  mijloace de transport prevăzute cu suporturi adecvate astfel încât stabilitatea pieselor în timpul transportului să fie asigurată. 

▪ Pentru executarea lucrărilor de reparaţie la motoare şi cutii de viteză, fără pericolul răsturnării, acestea  trebuie aşezate stabil pe bancurile de lucru şi calate sau prinse în dispozitive care să permită rotirea lor în  poziţii care să asigure uşurarea efortului fizic. 

▪ Pentru lucrările absolut necesare sub autovehicul, când înălţimea de suspendare nu permite o poziţie de  lucru in picioare sau când lucrările nu se execută pe canalul de revizie, lucrătorii vor folosi paturi rulante  adecvate. In această situaţie lângă bara de protecţie din faţă şi lângă cea din spate a autovehicului se va  aşeza câte o placă avertizoare cu inscripţia "ATENTIE SE LUCREAZĂ SUB MAŞINA". 

▪ Se interzice desfacerea cu dalta şi cu ciocanul a piuliţelor şi prezoanelor. 

▪ Unsoarea consistentă folosită în procesul tehnologic se va păstra în cutii din tablă sau lemn, prevăzute cu  capac. 

▪ Trecerea peste canalele de revizii se va face numai pe podeţele aflate pe acestea. 

▪ Pornirea motorului după ieşirea de pe banda de montaj se va face de personal calificat, în prezenţa  persoanei autorizate de conducerea unităţii, numai după ce se va constata că nu se găsesc persoane sub  autovehicul sau în apropierea lui şi după ce se va racorda ţeava de eşapament la conducta de evacuare a  gazelor arse. 

▪ Pornirea motoarelor în hală este interzisă fără aprobarea personalului cu atribuţii de serviciu. 

▪ Pornirea motorului şi manevrarea autovehiculului se va face numai după ce se constată că nu se găsesc  persoane sub maşină sau în apropierea ei. Manevrarea va fi dirijată de către o persoană aflată în afara  autovehiculului în raza de vizibilitate a şoferului. 

▪ Incercarea funcţionării motoarelor reparate şi montate pe autovehicule se va face numai de personal  calificat care posedă permis de conducere de categorie corespunzătoare. 

▪ Se interzice încercarea frânelor cu autovehiculul în mers, în hale, ateliere şi pe platformele tehnologice.  Proba frânelor se va face numai la standul de încercare al frânelor sau în locurile special amenajate în  acest scop. 

▪ Scoaterea autovehiculelor din hale, ateliere şi de pe platformele tehnologice se va face numai după ce  sculele şi dispozitivele folosite au fost îndepărtate cu aprobarea şi sub supravegherea maistrului sau a  şefului de echipă. 

▪ Se interzice scoaterea din hală a autovehiculelor la care nu s-a efectuat un control al sistemelor de  siguranţă rutieră (direcţie, frână, semnalizare luminoasă). 

  

 

INTRETINEREA AUTOVEHICULELOR 

 Umflarea pneurilor 

▪ In locurile pentru umflarea pneurilor trebuie să se afişeze Ia loc vizibil tabelul cu presiunile admise în  anvelope pe tipuri de autovehicule. 

▪ Este interzisă aglomerarea locului pentru umflarea pneurilor, cu piese, materiale sau scule care nu au  legătură cu operaţiile ce se efectuează la acest loc de muncă. 

▪ Pentru evitarea accidentelor care s-ar putea produce datorită desprinderii cercului în timpul umflării  cauciucului, se va utiliza obligatoriu dispozitivul de protecţie fix sau mobil special confecţionat în acest scop. 

▪ Verificarea presiunii în pneuri în timpul umflării, în cazul când se foloseşte dispozitivul de protecţie fix, se va face cu manometrul care trebuie să existe la fiecare dispozitiv în parte şi care va fi amplasat între robinetul  de deschidere al sursei de aer şi furtunul de umplere cu aer al pneului. 

▪ Pentru umflarea pneurilor fără a fi demontate roţile (aceasta în cazul în care presiunea în pneu nu a scăzut  mai mult de 50%), se vor folosi dispozitivele de protecţie mobilă, special construite. In acest caz verificarea   presiunii în pneuri se va face cu ajutorul manometrului din dotarea autovehiculului. ▪ Umflarea cu.aer a pneurilor se va face până la presiunea admisă. 

▪ In cazul in care la jantele cu cercuri presiunea în pneu a scăzut cu mai mult de 50% este obligatorie  demontarea roţii de pe autovehicul. 

▪ Demontarea anvelopelor de pe jantă se va efectua numai după evacuarea completă a aerului din camerele  pneurilor. Pentru a evita accidentele şi a reduce efortul fizic, la demontare se vor folosi dispozitive speciale  confecţionate în acest scop. 

▪ După montarea cauciucului pe jantă, la roţile cu cerc, odată cu introducerea aerului în cameră,  conducătorul auto va urmări ca cercul de siguranţă să fie bine fixat în locaşul său pe toată circumferinţa. 

▪ In cazul jantei din două sau trei bucăţi, montarea şi umflarea pneurilor se va efectua fără dispozitiv de  protecţie. 

 Staţia de gresare şi schimb de ulei 

▪ Uşa staţiei va fi prevăzută la exterior cu plăci avertizoare pe care se va menţiona "FUMATUL OPRIT" 

▪ In încăperea în care lucrează personalul staţiei se va afişa schema amplasării rezervoarelor, poziţia  conductelor şi a ventilelor de închidere ale staţiei de gresare şi schimb ulei. 

▪ Butoaiele folosite pentru depozitarea uleiurilor şi unsorilor vor fi păstrate pe suporţi care vor fi menţinuţi în  perfectă stare de curăţenie. 

▪ Gurile pentru transvazarea combustibilului din autocisterne în rezervoare vor fi prevăzute cu sisteme  eficiente de legătură (etanşe şi bine fixate) ; personalul statici este obligat să conecteze autocisterna la  dispozitivul de legare la pământ a staţiei. 

▪ Capacele de vizitare şi de luare a probelor din rezervoare vor fi prevăzute cu garnituri sau manşoane din  cauciuc, în vederea asigurărir etanşeităţii şi înlăturării producerii scânteilor. Capacele exterioare vor fi  protejate contra radiaţiilor solare prjn acoperirea cu vopsea albă. 

▪ La staţiile de alimentare cu lubrifianti vor fi amplasate posturi PSI, dotate cu utilaje şi materiale de stingere a incendiilor, conform normativelor PSI în vigoare. 

▪ Personalul statiei este obligat să păstreze curăţenia în încăperi şi în perimetrul statiei, să respecte normele  de protecţie a muncii şi normele PSI privind locul de muncă respectiv şi să poarte în permanenţă  echipamentul de protecţie. 

▪ Pe teritoriul statiei se interzice: 

 - colectarea oricăror reziduuri de lichide combustibile în bazine sau gropi deschise, improvizate;  

- folosirea nisipului în scopul absortiei lichidelor combustibile; 

 - folosirea de lichide combustibile pentru mentinerea curăţeniei în încăperile aferente staţiei;  

- fumatul şi folosirea oricărei surse de foc deschise. 

▪ Verificările la instalaţiile şi rezervoarele staţiei se vor efectua numai după scoaterea din funcţiune a  instalaţiei ce se repară. 

▪ Demontările, înlocuirile, reparaţiile la rezervoarele staţiei care necesită folosirea focului deschis se pot  efectua luându-se următoarele măsuri: 

 - se va goli complet rezervorul; 

 - se vor închide şi bloca robinetele de pe toate conductele de legătură ale rezervorului;  

- se va decupla rezervorul de toate conductele de legătură; 

 - se vor deschide gurile de vizitare de pe mantaua rezervorului şi gurile de lumina de pe capacul   rezervorului, 

 - se va efectua golirea (purjarea) şi aerisirea rezervorului în aşa fel încât aburii care se vor degaja să nu  

 mai conţină concentraţie periculoasă de gaze; 

 - se vor lua probe de gaze pentru analiză; 

 - după efectuarea analizelor, se va confirma lipsa gazelor. 

▪ Demontările, înlocuirile, reparaţiile, curăţirea rezervoarelor de reziduuri şi alte operaţii similare se vor face  numai sub supravegherea personalului competent din întreprindere. In aceste activităţi se va solicita  eliberarea permisului de lucru cu foc deschis. 

▪ In ulteriorul staţiei de degresat sunt interzise depozitarea sau folosirea tuburilor cu oxigen. 

▪ Introducerea sau scoaterea autovehiculului în/şi din staţia de gresare şi schimb de ulei se va face cu o  viteză de maximum 5 km/h. 

▪ înainte de scoaterea autovehiculului din staţie se va verifica dacă sculele şi dispozitivele folosite în timpul  lucrului au fost îndepărtate. 

▪ Gresarea articulaţiilor şi agregatelor, precum şi completarea nivelului de ulei în carterul motorului,  compresorului, pompei de injecţie şi completarea nivelului de ulei de transmisie în baia cutiei de viteze, a  diferenţialului şi a casetei de direcţie se va face numai după oprirea motorului şi asigurarea roţilor cu pene  (cale) în ambele sensuri de deplasare. 

▪ Se interzice încercarea cu mâna a presiunii la capul terminal sau îndreptarea jetului în direcţia persoanelor  aflate în apropiere. Declanşarea aparatului se va face numai după cuplarea corectă a capacului aparatului  cu punctul de gresat. 

▪ La locul de gresare nu se vor depozita uleiuri şi unsori decât în cantităţi necesare pentru o zi de lucru. 

MASURI TEHNICO-ORGANIZATORICE 

DE PROTECTIE 

IMPOTRIVA PERICOLULUI DE ELECTROCUTARE 

∙ Pentru protectia impotriva electrocutarii prin atingere directa trebuie sa se aplice masuri tehnice si  organizatorice. Masurile organizatorice le completeaza pe cele tehnice in realizarea protectiei necesare. 

∙ Masurile tehnice care pot fi folosite pentru protectia impotriva electrocutarii prin atingere directa sunt  urmatoarele: 

- acoperirea cu materiale electroizolante ale partilor active(izolarea de protectie) ale instalatiilor si  echipamentelor electrice 

- inchiderea in carcase sau acoperirea cu invelisuri exterioare izolatoare 

- ingradiri 

- protectia prin amplasare inlocuri inaccesibile prin asigurarea unor distante minime de securitate 

- scoaterea de sub tensiune a instalatiei sau echipamentului electric la care urmeaza a se efectua  lucrari si verificarea lipsei de tensiune 

- utilizarea de dispozitive speciale pentru legaturi la pamant si in scurtcircuit 

- folosirea mijloacelor de protectie electroizolante 

- alimentarea la tensiune foarte joasa(redusa) de protectie 

- egalizarea potentialelor si izolarea fata de pamant a platformei de lucru 

∙ Masuri organizatorice care pot fi aplicate impotriva electrocutarii prin atingere directa sunt urmatoarele: 

- executarea interventiilor la instalatiile electrice(depanari, reparari, racordari) trebuie sa se faca  numai de personal calificat in meseria de electrician, autorizat si instruit pentru lucrul respective 

- delimitarea materiala a locului de munca(ingradire) 

- esalonarea operatiilor de interventie la instalatiile electrice 

- elaborarea unor instructiuni de lucru pentru fiecare interventie la instalatiile electrice 

- organizarea si executarea verificarilor periodice ale masurilor tehnice de protectie impotriva atingerii directe 

∙ Pentru protectia impotriva electrocutarii prin atingere indirecta trebuie sa se realizeze si sa se aplice numai  masuri si mijloace de protectie tehnice, Este interzisa inlocuirea masurilor si mijloacelor tehnice de protectie cu masuri de protectie organizatorice. 

∙ Pentru evitarea electrocutarii prin atingere indirecta trebuie sa se aplice doua masuri de protectie : 

o  masura de protectie principala, care sa asigure protectia in orice conditii, si o masura de protectie  suplimentara, care sa asigureprotectia in cazul deteriorarii protectiei principale. Cele doua masuri de  protectie trebuie sa fie astfel alese incat sa nu se anuleze una pe cealalta. In locurile putin periculoase din  punctul de vedere al pericolului de electrocutare este suficienta aplicarea numai a unei masuri, considerate  ca fiind principala. 

∙ Pentru evitarea accidentelor prin electrocutare, prin atingere indirecta, masurile de protectie care se pot  aplica sunt urmatoarele : 

- folosirea tensiunilor foarte joase de securitate(TFJS) 

- legarea la pamant 

- legarea la nul de protectie 

- izolarea suplimentara de protectie, aplicata echipamentului tehnic 

- izolarea amplasamentului 

- separarea de protectie 

- egalizarea si/sau dirijarea potentialelor 

- deconectarea automata in cazul aparitiei unei tensiuni sau a unui curent de defect periculoase - folosirea mijloacelor de protectie electroizolante.